FC Utrecht wil het bezoeken van de thuiswedstrijden en de manier waarop FC Utrecht beleefd wordt zo aangenaam mogelijk laten zijn voor de supporters. Om te onderzoeken wat de wensen en behoeften van supporters zijn, heeft de club in de kleedkamer van het eerste elftal een aantal gesprekken gevoerd met verschillende geledingen van de supporters. Algemeen Directeur Wilco van Schaik, supporterscoördinator Robert Junier, een vertegenwoordiging van de SupportersVereniging FC Utrecht en de supportersvereniging True Support waren hierbij aanwezig.

In drie gesprekken met delegaties van de Bunnikside, de Zuidtribune en de Cityside en Noordtribune heeft de club nuttige informatie gekregen over wat supporters vinden van de huidige situatie en wat zij graag verbeterd willen zien. Het laatste gesprek, met een gevarieerde groep supporters van de Cityside, vond begin deze week plaats.

Uitlaatklep
Tijdens alle gesprekken werd aan de supporters gevraagd wat FC Utrecht voor hen betekent en de antwoorden kwamen overeen. De band met de club werden met woorden als sociaal, ontmoeten, liefde, verbonden, gezelligheid, vriendschap, spanning, strijd en passie omschreven. Niemand beleefde FC Utrecht alleen. Een ieder gaat altijd wel met vrienden of familie. “En op de tribune wordt dat gevoel nog eens versterkt door de mensen om je heen, want daar bouw je echt een band mee op”, zeiden de meeste supporters. Wanneer het over het bezoeken van de wedstrijden ging, kwam vaak de term ‘uitlaatklep’ naar voren. Dit zegt veel over het belang van FC Utrecht voor de ontspanning van de supporters. Het was mooi om te zien hoe betrokken de supporters zijn bij de club en hoe serieus wordt meegedacht om de kwaliteit van een wedstrijdbezoek te verbeteren. De aanwezigen hadden diverse ideeën en nuttige tips over zaken als sfeer, catering, bereikbaarheid, service en communicatie, waar de club mee aan het werk kan en ook al meebezig is.

Openheid
Eén van de punten waar de aanwezigen positief over spraken, is de openheid waarmee de club met zijn supporters communiceert. Het wordt gewaardeerd dat over technische en financiële zaken eerlijk en open wordt gesproken, waardoor supporters duidelijkheid krijgen over de situatie van de club. “De club communiceert eerlijk, ook al is de berichtgeving niet altijd positief. Supporters weten dan in ieder geval waar ze aan toe zijn”, sprak één van de aanwezigen. Open en eerlijk communiceren is iets wat de club blijft doen, omdat deze transparantie past en hoort bij een volksclub als FC Utrecht. Hetzelfde geldt voor het betrekken van de supporters bij de beslissingen die de club maakt. Deze kleedkamersessies en de supportersavonden in Number Four zijn hier mooie voorbeelden van.

Transfers
Natuurlijk werd in het verlengde van dit onderwerp ‘openheid’ ook direct aan directeur Wilco van Schaik gevraagd hoe het staat met de transfers. Waarop hij antwoordde: “Als club moeten we en willen we ook onze transfers maken. We willen nog steeds gezond worden. Echter wel tegen onze prijs. Vervolgens moeten wij dan weer nieuwe topspelers met potentie ontwikkelen. Dit hoort bij een club als FC Utrecht; opleiden of jong kopen en door verkopen. Zo krijgen we de club gezond en hebben we elke keer een natuurlijke ontwikkeling in de selectie. Het vertrek van Wuytens en Kali kunnen we daardoor intern goed vervangen met Kai Heerings, Johan Mårtensson en Yassin Ayoub. Als er een echt goed bod komt op bijvoorbeeld Mulenga of Van der Hoorn gaan we in gesprek en halen we alles uit de kast voor de club. Niemand hoeft bang te zijn dat we een uitgekleed elftal krijgen. Wel een ander elftal, daar ga ik niet omheen praten. Dat is nu eenmaal de positie van een Nederlandse club", vertelde Van Schaik.

Sfeer
Tijdens de gesprekken is met de supporters ook van gedachten gewisseld over de sfeer in Stadion Galgenwaard, want dit is en blijft een belangrijk onderdeel van FC Utrecht. De aanwezigen droegen uiteenlopende ideeën aan over bijvoorbeeld de muziek in het stadion, de muziek in het supportershome, het inzetten van vuurwerk/snippers en het gebruik van trommels door de supporters. Supporters waarderen vooral de interactie tussen de spelers en het publiek. “Als spelers op het publiek reageren, spoort dat ons aan om nog meer achter de ploeg te gaan staan en het elftal aan te moedigen”, sprak één van de supporters zich uit.

Om het comfort op de tribunes te verbeteren, wordt momenteel in Stadion Galgenwaard een grote schoonmaak gehouden. Op die manier zijn alle stoelen en trappen weer schoon voor de start van het nieuwe seizoen. Ook de open hoeken van Stadion Galgenwaard kwamen bij de gesprekken aan bod en ook hierover gaven de supporters hun mening. FC Utrecht gaat naar aanleiding van deze gesprekken samen met de stadioneigenaar de mogelijkheden onderzoeken om de hoeken te dichten.

Inzichten
FC Utrecht heeft dankzij deze supportersgesprekken nuttige informatie verkregen over hoe de wedstrijden op de verschillende tribunes worden beleefd. Daarnaast is onder meer gesproken over het wekken van verwachtingen, de online media en het bestellen van uitkaarten. Kortom er is veel informatie gedeeld, waar de club mee aan de slag kan. Dit is deels een bevestiging van zaken waarmee FC Utrecht bezig is, maar het heeft ook nieuwe inzichten opgeleverd. Hiermee kan de club verder werken om nog meer te voldoen aan de wensen en behoeften van de supporters. De club bedankt iedereen die bij de gesprekken aanwezig was voor hun inzet en betrokkenheid. FC Utrecht wil dit soort gesprekken in de toekomst blijven organiseren. Op die manier blijft FC Utrecht toegankelijk voor de supporters en worden zij betrokken bij keuzes van hun club.