Kevin Paredes tekent bij FC Utrecht

5 uur geleden

Amerikaans international komt transfervrij over van VfL Wolfsburg

FC Utrecht heeft zich versterkt met Kevin Paredes. De 23-jarige Amerikaan komt transfervrij over van VfL Wolfsburg en tekent een contract voor één seizoen, met een optie voor nog eens twee jaar.

Terwijl de voetbalwereld in de ban is van het WK in de Verenigde Staten, kijkt FC Utrecht uit naar de komst van een Amerikaanse versterking. Deze week zette viervoudig international Kevin Paredes zijn handtekening onder een contract in Stadion Galgenwaard. Een speler met een bijzonder verhaal.

De linkspoot, die zich het best laat omschrijven als een wingback, gold jarenlang als één van de grootste talenten van zijn generatie in de Verenigde Staten. De geboren inwoner van South Riding (Virginia) brak door bij D.C. United, waar hij op jonge leeftijd indruk maakte in de Major League Soccer. Na 38 wedstrijden op het hoogste Amerikaanse niveau volgde in 2022 de overstap naar Europa.

Toen Wolfsburg hem in 2022 voor zeven miljoen euro overnam van D.C. United, leek een verhuurperiode de meest logische vervolgstap. FC Utrecht gold destijds als de voornaamste kandidaat. Paredes maakte echter zoveel indruk tijdens de voorbereiding, dat de Duitse club besloot hem direct bij de selectie te houden.

Bij VfL Wolfsburg ontwikkelde Paredes zich verder en groeide hij uit tot international van de Verenigde Staten. Daarnaast kwam hij in actie op de Olympische Spelen van 2024, waar hij vier wedstrijden speelde.

Na twee sterke seizoenen in de Bundesliga kreeg de Amerikaan te maken met een vervelende voetblessure. Een combinatie van medische tegenslag en pech zorgde ervoor dat zijn herstel langer duurde dan gehoopt. Inmiddels is Paredes weer volledig fit. Aan het einde van vorig seizoen maakte hij zijn rentree en speelde hij mee in de Bundesliga play-offs.

Diverse clubs uit binnen- en buitenland hoopten hem deze zomer transfervrij vast te leggen. Paredes kiest echter voor FC Utrecht, de club waarmee hij sinds 2022 toen een huurdeal aanstaande leek, warme banden onderhoudt.

“Ik had hier inderdaad een paar seizoenen geleden al kunnen spelen”, vertelt de Amerikaan. “Ik had me er eerlijk gezegd al helemaal op voorbereid. Ik was echt heel blij om te horen dat FC Utrecht interesse had. Nu is de cirkel alsnog rond.”

“Hoe ik mezelf zou omschrijven? Als een wingback. Iemand die er heel erg van houdt om aan te vallen. Iemand die graag rent, maar dat betekent niet dat ik het verdedigende werk laat lopen. Ik ben altijd gedisciplineerd. Maar van nature heb ik wel een drang naar voren.”

Tot slot heeft hij nog een boodschap voor de supporters van FC Utrecht. “Kom naar het stadion en support ons. Ik ben een gepassioneerde speler en ik houd ervan om in de sfeer mee te gaan. Ik hou van de energie! Ik kan niet wacht op mijn eerste wedstrijd.”