Thijs van Es: ‘Ons hart klopt door, vol emotie’

07 september 2023

In deze editie van Directie Donderdag: Algemeen Directeur Thijs van Es aan het woord.

Hectische weken, een nieuwe hoofdsponsor en de eerste wedstrijd van FC Utrecht Vrouwen: er gebeurt genoeg binnen FC Utrecht. Algemeen Directeur Thijs van Es geeft een update over het reilen en zeilen binnen de club.

“De emoties vliegen als vanouds rond de afgelopen weken, binnen en rondom onze mooie club”, begint Van Es. “Het is duidelijk dat we leven. Alle emoties zijn aanwezig: vrees, teleurstelling, hoop en blijdschap. Of je nu supporter, Business Club-lid, vrijwilliger, medewerker, directielid of aandeelhouder bent: iedereen beleeft de afgelopen weken op zijn of haar manier. Velen omdat ze FC Utrecht veel beter wensen en sommigen die genieten van leed. En zo zal het altijd zijn. Zo is Utrecht. Een rood-wit hart dat klopt. De ene keer snel, de andere keer langzaam. Soms te snel en soms te langzaam. Om het vervolgens met elkaar weer in de juiste balans te brengen.”

Nieuwe Hoofdtrainer
“Natuurlijk, het voetbal moet beter, de seizoenstart is stroef en we hadden er allemaal meer van verwacht. Die emotie begrijp ik en heb ik zelf ook. En vervolgens is dan ook iedereen in en om de club, hard aan het werk om weer de stijgende lijn in te zetten.”

Afgelopen week werd de nieuwe Hoofdtrainer Ron Jans aangesteld. Van Es sprak met de nieuwe Hoofdtrainer: “Ron richt zich vanaf de start op het bouwen van een team, om beter te worden. Vanuit vertrouwen en eenheid. Iemand met ervaring, overzicht en een echte teambuilder. De rook trekt weer een beetje op, en dan wordt zichtbaar waar we staan.”

Van Es was afgelopen maandag te gast bij de Eredivisie Awards 2022/2023, waar Tasos Douvikas zijn prijs als topscorer van afgelopen seizoen in ontvangst nam. “De ‘man with a mission’ is een voorbeeld voor talentvolle spelers, die hun dromen kunnen najagen bij FC Utrecht, net als Tasos heeft gedaan. Voor de club en iedereen rondom de club een moment van trots, dat werd nogmaals bekrachtigd door het mooie afscheid dat Tasos zondag kreeg van een goedgevuld Stadion Galgenwaard. Ook letterlijk was Tasos van waarde, in de vorm van geldwaarde. De grootste transfersom in de historie van onze club, maar ook een belangrijke verkoop, zodat we onze ambities kunnen verwezenlijken. Velen denken dan dat al het geld direct weer uitgegeven kan worden, maar dat is niet het geval. Je hebt namelijk te maken met meerdere termijnen en andere afspraken die je maakt over transfers, waardoor we ook op (middellange) termijn nog voordeel hebben van deze transfer. Des te knapper is het dus, dat we ieder seizoen weer dat target weten te halen. Daarom kan onze club door blijven bouwen.”

Mijlpalen in Stadion Galgenwaard
In Stadion Galgenwaard zijn de afgelopen tijd diverse mooie mijlpalen te noteren: De 10.000ste Seizoenkaart vliegt binnen afzienbare tijd over de toonbank. “Fantastisch dat het stadion steeds voller is. Vorig jaar hadden we al een record in bezoekersaantallen, en ook de groei in Seizoenkaarten bekrachtigd de aantrekkingskracht van de tribunes van Stadion Galgenwaard. Opgeteld met de Businesskaarten zitten we al op 13.000 supporters bij de thuiswedstrijden!”

Afgelopen maand speelde Jong FC Utrecht tegen promovendus FC Groningen in Stadion Galgenwaard en won het elftal van Hoofdtrainer Ivar van Dinteren. Dat was bepaald geen toeval, want afgelopen week won het team weer, nu van Roda JC. “Een aanvallend Jong FC Utrecht, spelend met enthousiasme en een fanatieke trainer langs de lijn samen met zijn staf. Heel mooi om te zien, met de talenten uit de Academie die je ziet aanhaken bij Jong FC Utrecht.”

En dan aanstaande zondag de allereerste wedstrijd van FC Utrecht Vrouwen sinds 2014. In een Stadion Galgenwaard met meer dan 12.000 toeschouwers: een enorm mooie support voor de speelsters, Hoofdtrainer Linda Helbling en haar staf. Laten we ze allemaal supporten!”

Nieuwe hoofdsponsor
Deze week kondigde FC Utrecht de nieuwe hoofdsponsor Odido aan. T-Mobile en Tele2 gaan verder als Odido. “De T verdwijnt en Odido verschijnt. Een hoofdsponsor die staat voor verbinding en menselijkheid. Een volle steun in de rug in de afgelopen jaren en een steun voor de komende jaren. En iedereen die het shirt met de nieuwe sponsor wil, kan deze gratis omruilen. Dat was voor ons heel belangrijk en we zijn blij dat dit mede mogelijk is gemaakt door Odido. We hebben vragen gekregen wat er met de oude shirts gaat gebeuren, daar zijn we op dit moment een mooi doel voor aan het zoeken, samen met onze geledingen.”

Blik op de toekomst
“Ons hart klopt door, met nog veel belangrijke momenten die eraan komen,” sluit Van Es af.  “Topwedstrijden, prachtige sfeeracties, nieuwe afleveringen van Café Galgenwaard, een uniek derde shirt, activiteiten voor en met mensen in de stad en regio en natuurlijk de strijd op het veld. Momenten waarin we weer ongekend zullen schreeuwen, juichen, huilen en lachen. Waar we weer gaan staan voor FC Utrecht. Waar iedereen mag zeiken op de club, omdat het onze club is.”

Laten we vooruitkijken en laten zien dat het team van Ron Jans veel groter is dan de groep spelers en stafleden. Door als één groot team: supporters, Business Club-leden, vrijwilligers, medewerkers, directieleden en alle andere sympathisanten, met elkaar onze club weer naar hoogtes te stuwen. Waar niemand groter is dan de club, we hebben jullie allemaal nodig. Ons hart klopt door, vol emotie. En is niet te stoppen.”