Aftrap multimedia Studio Vier pal naast Stadion Galgenwaard

18 september 2022

Multimedia werkplaats resultaat van samenwerking tussen Stichting Philadelphia Zorg en U4U.

In een gebouw pal naast het stadion van FC Utrecht is donderdag 22 september de aftrap gedaan voor het realiseren van een ‘multimedia werkplaats’ voor mensen voor wie betaald werk niet vanzelfsprekend is. Studio Vier, zoals de accommodatie voor digitale dagbesteding gaat heten, is het resultaat van de uitbreiding van de samenwerking tussen Stichting Philadelphia Zorg (landelijke organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking) en FC Utrecht U4U, het platform met verschillende initiatieven gericht op re-socialisatie, re-integratie en (arbeidsmatige)dagbesteding.

‘Nieuw in Utrecht’
In het Van Lanschot-gebouw, waar vroeger de gelijknamige bank was gevestigd, wordt op het ogenblik hard gewerkt om het mogelijk te maken dat jongeren met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt straks uiteenlopende digitale werkzaamheden gaan verrichten. “Het is de bedoeling dat zo’n tien deelnemers nog dit jaar hier aan de slag gaan”, zegt Manager Dienstverlening Sjoerd ten Cate van Philadelphia. “Wij zorgen voor geschikte werkruimtes en hoogwaardige apparatuur waarmee de jongeren onder begeleiding van professionele krachten bijvoorbeeld video’s kunnen maken, logo’s en huisstijlen kunnen ontwikkelen, zich bezighouden met social media en aan fotografie kunnen doen", aldus Ten Cate. “Met deze aanpak, die nieuw is in Utrecht, kunnen de deelnemers hun talenten onderzoeken en aanspreken.”

Business Club
In het Van Lanschot-gebouw zijn diverse creatieve start ups gevestigd, waarmee Studio Vier (genoemd naar de samenwerking met U4U) toenadering gaat zoeken. Maar vooral de connectie met FC Utrecht biedt vele mogelijkheden. “De bedrijven die lid zijn van onze Business Club of een skybox in het stadion hebben, zijn allemaal potentiële klanten van Studio Vier”, vertelt Sanne Pater, Relatiemanager Partnerships U4U. “En ook andere bedrijven in en rond het stadion hebben wellicht eens een goede bedrijfsvideo nodig of een nieuwe huisstijl.” Mooi om op deze manier als bedrijf maatschappelijk je steentje bij te kunnen dragen.

‘Impact maken’
Harmen Mook, bij Philadelphia Regiomanager Midden-Nederland, kan de eerste opdracht al melden. “We gaan een video maken met de partners in de Impuls Lounge van Stadion Galgenwaard”, vertelt hij. “Zo zie je maar dat de samenwerking met FC Utrecht echt iets oplevert. De club werkt vanuit het hart en bij Philadelphia hebben we eigenlijk dezelfde kernwaarden: impact maken en nieuwe dingen doen.”