'Mooi dat die verantwoordelijkheid wordt opgepakt'

05 mei 2022

In de mei-editie van Directie Donderdag is het woord aan Algemeen Directeur Thijs van Es.

De naderende play-offs om Europees voetbal, de gebiedsontwikkeling rondom Stadion Galgenwaard, het aanblijven van T-Mobile als hoofdsponsor en de (sportieve) ambities van FC Utrecht. Het zijn zaken die de revue passeren in een nieuwe editie van Directie Donderdag, waarin Algemeen Directeur Thijs van Es ook ingaat op de problematiek rondom het vervoer bij uitduels.

“We stappen steady door als club. Het is ongelooflijk fijn dat er weer publiek is in het stadion. De sfeer is waanzinnig. Hoe er gezongen wordt, hoe de support er is, hoe er met vlaggen wordt gezwaaid: echt waanzinnig”, vertelt Van Es. “Alleen op technisch vlak moet het wat meer naar onze kant toevallen. We focussen vol op de play-offs en die moeten we tot een mooi succes gaan brengen.”

Een heet hangijzer de voorbije periode: de manier waarop sommigen zich gedroegen tijdens de door FC Utrecht georganiseerde buscombireizen rondom uitduels. “Er waren bij een aantal wedstrijden wat ongeregeldheden”, aldus Van Es. “Uiteindelijk leidde dat ook tot het gevoel bij buschauffeurs dat zij zich onveilig voelden. Dat maakte dat de beschikbaarheid van bussen omlaagging.”

“Er is ook een heel grote groep supporters die uitwedstrijden bezoekt die aangeeft: dit kan zo niet, en dit willen we niet. Zij hebben alles op alles gezet om welke schade dan ook rondom de uitwedstrijd tegen Feyenoord te voorkomen en dat is hartstikke goed gegaan”, maakt de Algemeen Directeur van FC Utrecht de balans op. “Het is heel mooi dat de verantwoordelijkheid door supporters zelf wordt opgepakt, om schades te voorkomen en trots te zijn op de spullen die je ter beschikking worden gesteld.”

Over de actuele status van de gebiedsontwikkeling rondom FC Utrecht’s thuishaven Stadion Galgenwaard vertelt Van Es: “Er worden tekeningen gemaakt die zicht gaan geven op hoe er hier straks gebouwd gaat worden. Dat moet ongeveer in het laatste kwartaal van dit jaar klaar zijn. Er gaat hier de komende periode heel veel veranderen, in het zicht rondom het stadion en voor een langere periode.”

Onlangs werd bekend dat T-Mobile aanblijft als hoofdsponsor van FC Utrecht. “Frans van Seumeren heeft in 2008 de club niet gekocht om ergens in het rechterrijtje te bungelen, dus we moeten dóórgaan. Daarin speelt T-Mobile ook een belangrijke rol. Ze supporten ons erg, en zijn echt een ondersteunende partner. Ze geven ons heel veel ruimte”, stelt Van Es.

“Het is best een moeilijk seizoen. Uiteindelijk wil je in die top zes eindigen, dat is ons doel voor dit jaar. De komende jaren willen we wat dat betreft steeds meer. Soms lopen we op tegen de verwachtingen die er omheen zitten, dat het nog verder zou moeten gaan. Dat is af en toe een best moeilijk te managen verwachting”, legt de Algemeen Directeur van de Utrechtse FC uit. “Met alles wat we hebben aan middelen en support willen we natuurlijk allemaal dat we landskampioen worden, maar moeten we ergens in die top zes, top vijf de komende jaren blijven eindigen. De play-offs zijn voor ons heel belangrijk. Dat is voor ons een prijs. Als we die halen en winnen, dan spelen we Europees voetbal en dat levert een enorme bijdrage aan de groei van FC Utrecht.”

Bekijk het volledige gesprek met Thijs van Es: