Impuls Lounge nieuwe naam van thema skybox maatschappelijk tak FC Utrecht

25 september 2020

Naam onthuld in Michaëlskapel.

In de Michaëlskapel van de Domtoren is donderdag de nieuwe naam van de skybox Provincie Lounge, een van de thematische skyboxen van FC Utrecht, bekendgemaakt. De box in Stadion Galgenwaard, waar bij thuiswedstrijden van FC Utrecht maatschappelijke partners en andere gasten worden ontvangen, heet voortaan de Impuls Lounge.

“Deze naam doet meer recht aan wat wij met de maatschappelijke tak van FC Utrecht doen en beogen dan de oude naam Provincie Lounge”, zei Paul Takken, één van de ambassadeurs van FC Utrecht’s maatschappelijke poot, en Business Club Lid. Hij en een aantal andere maatschappelijk partners werden donderdagmiddag ontvangen door de Stichting Utrecht Marketing. Joost Broerse, als commercieel directeur bij FC Utrecht onder meer verantwoordelijk voor de partnerships, en relatiemanager maatschappelijk Sanne Pater waren eveneens aanwezig. Vanwege de Coronavoorschriften was de ontvangst niet in het kantoor van UM, maar in het oude Stadhuis in het centrum van Utrecht.

‘Kwaliteitsimpuls’
Daar lichtte Sander Griffioen van Utrecht Marketing toe welke activiteiten zijn stichting onderneemt om de stad, ook internationaal, onder de aandacht te brengen en te houden. Cor Jansen, directeur van UM, was vanwege verblijf in het buitenland verhinderd, maar sprak het gezelschap via een videoboodschap toe. Zowel Jansen als Griffioen benadrukte dat de samenwerking tussen UM als maatschappelijk partner en FC Utrecht voor de stad belangrijk is. “Net als FC Utrecht proberen wij een kwaliteitsimpuls aan Utrecht te geven”, zei Griffioen. “En niet alleen aan de stad, maar aan de hele provincie. Wij doen dat onder meer door in het toerisme spreiding in tijd en ruimte na te streven. Bezoekers moeten langer in de stad blijven, maar ook andere plaatsen en attracties, zoals Amersfoort, bezoeken.”

Sint Maarten
Vervolgens namen gidsen het gezelschap in groepjes mee voor een stadswandeling rond het thema Sint Maarten, de stadsheilige uit de vierde eeuw aan wie Utrecht haar rood-witte stadswapen en FC Utrecht haar clubembleem in dezelfde kleuren heeft te danken. De wandeling eindigde in de Domtoren, waar journaliste Paula Swieringa (die in AD/UN de rubriek ‘Toen en Nu Utrecht’ heeft, inmiddels ook in boekvorm verschenen) vertelde over de vrijwel onbekende geschiedenis van aanpassingen in het logo van FC Utrecht.  De twee vlakken in dat logo (rood en wit) zijn in de loop der jaren gespiegeld en ook de diagonale lijn die de vlakken scheidt, is een keer in de geschiedenis van de club van positie veranderd. En het rood is zelfs een keer vervangen door blauw. Paula heeft de achtergronden diepgaand onderzocht, maar waarom, wanneer precies en op gezag van wie de veranderingen ooit zijn doorgevoerd, blijft in nevelen gehuld, vertelde ze.

I.M.P.U.L.S.
Tenslotte was het woord aan Paul Takken, die de nieuwe naam Impuls Lounge onthulde, een naam die na uitvoerig brainstormen als beste van een aantal mogelijkheden uit de bus was gekomen. “De nieuwe naam staat dichtbij wat wij willen met de maatschappelijke tak van FC Utrecht en onze skybox”, zei Takken. “Wij bieden een veilige, inclusieve omgeving voor iedereen die wil bouwen aan een gezonde toekomst van onze stad en regio. Iedereen die daaraan bijdraagt, geeft daartoe een impuls.” De naam Impuls Lounge is op zich al helder en krachtig, maar ook de letters van het woord ‘impuls’ staan elk voor een bepaalde waarde, legde Paul uit. “Het gaat bij ons om Inclusief en Innovatief,  Maatschappelijk, Provincie Utrecht, Utrecht, Leefstijl en Sociaal”, liet hij het gezelschap zien. “En dan kom je dus uit op Impuls.”