Een continue stroom van Utrechters (jong en oud, studenten, gezinnen en ondernemers) gaf gehoor aan de oproep van FC Utrecht om mee te helpen het tekort aan houdbare producten, waarmee de Voedselbank door de Coronacrisis kampt, op te lossen. Vanwege diezelfde Corona moest dat op veilige en gedisciplineerde wijze gebeuren. Wie het parkeerterrein van Stadion Galgenwaard opreed, werd via een lus tot aan de hoofdingang geleid, waar men de producten op een sorteertafel kon zetten. Medewerkers, vrijwilligers en supporters van de club deden het sorteerwerk en vulden alle dozen.

Kennismaking met het Stadion
Op die manier werden ruim 300 dozen rijk gevuld met bijvoorbeeld lang houdbare producten zoals koffie en thee, suiker, pasta’s, potten bonen en opvallend veel blikjes vis van maatschappelijk partner John West. “Er waren mensen bij die hun keukenkastje hadden leeggehaald, maar anderen waren speciaal naar een supermarkt zijn gegaan om daar nog even boodschappen voor dit doel in te slaan”, zei Manager Maatschappelijk Nynke Bakker van FC Utrecht eind van de middag. Voor opvallend veel mensen was de deelname aan de FCU Drive Through een eerste kennismaking met het Stadion. “Juist voor hen was het leuk dat iedereen die wat kwam afgeven, een kaartje voor een wedstrijd, geldig voor dit of volgend seizoen, kreeg. Dan blijft het niet bij deze ene keer, maar komen ze nog een keer terug”, aldus Bakker.

'Hartverwarmend'
Ze kon op een geslaagde actie terugkijken. “Ja, het is boven verwachting verlopen, echt hartverwarmend”, zei Bakker. “Dankzij vele Utrechters, uit echt alle wijken van de stad, kunnen we ruim 300 gezinnen voorzien van royaal gevulde pakketten. En ook onze sponsoren hebben hun steentje bijgedragen. Zo bracht Jacobs Douwe Egberts een grote partij koffie en thee, kregen we van John West meer dan duizend blikjes tonijn en sardines en kwam Stern Auto meerdere dozen vol lang houdbare producten afgeven. Logistiek partner DHL zorgde aan het einde van de dag voor het vervoer van de volle dozen naar het centrale opslagpunt van de Voedselbank Utrecht.”

Afgeladen wagen van DHL
Maandag eind van de middag reed een afgeladen wagen van DHL naar het distributiecentrum van de Stichting Voedselbank Utrecht, die zorgt voor de verdeling over de diverse locaties. “We zijn ontzettend blij met dit initiatief en ook dat FC Utrecht dit alles heeft georganiseerd en geregeld”, zei Ingrid Verkerk, projectcoördinator van de Stichting Voedselbank Utrecht. “We gaan er direct mee aan de slag en morgen al staan de dozen bij de mensen thuis. Ik weet zeker dat heel veel gezinnen daar heel blij mee zullen zijn.”

'We bestrijken de hele stad'
Voor FC Utrecht's Bakker is dat genoeg reden om nog eens een FCU Drive Through voor de voedselbank te organiseren. “Ook nu is weer gebleken dat we via FC Utrecht heel brede groepen in de samenleving kunnen bereiken. We bestrijken echt de hele stad en die kracht van ons logo moeten we blijven inzetten, juist nu.”