Maatschappelijk partners te gast bij FC Utrecht in Stadion Galgenwaard

04 juni 2020

Club bedankt bedrijven voor hun bijdragen en medewerking.

‘Overal waar je niet dood aan gaat, word je sterker van’, citeerde een ondernemer een Duitse filosoof. Ofwel: we hebben het de afgelopen tijd erg zwaar gehad, maar we komen er beter uit. Deze ondernemer was gisteren (woensdag) één van de bijna dertig maatschappelijk partners van FC Utrecht die te gast waren in Stadion Galgenwaard. De ondernemer maakte zijn opmerking tijdens een discussie over hoe de bij FC Utrecht's maatschappelijke tak betrokken bedrijven terugkijken op de moeilijke afgelopen corona-maanden.

De maatschappelijke tak van FC Utrecht ontving de bedrijven die haar activiteiten het afgelopen seizoen mede mogelijk maakten. De club wilde de maatschappelijk partners op deze manier bedanken voor hun inzet, in welke vorm dan ook. In een filmpje was te zien welke activiteiten FC Utrecht de afgelopen maanden allemaal wel niet heeft ondernomen, mede dankzij de deelnemende bedrijven. Inzamelacties voor de voedselbank, een bezoek aan het Wilhelmina Kinderziekenhuis, koken voor daklozen, het inzamelen van laptops voor kinderen uit arme gezinnen, optredens bij verzorgingshuizen, het digitale Gala voor het Kind, al deze initiatieven waren zonder de bijdragen en medewerking van de maatschappelijk partners niet mogelijk geweest.

Hans van Breukelen
Na de ontvangst in de Leo van Veen-zaal namen de ondernemers buiten, veilig verspreid over de hoofdtribune, deel aan een discussie, die werd geleid door oud-doelman van FC Utrecht en voormalig international Hans van Breukelen. Daar passeerde ook het eerder genoemde citaat van de Duitse filosoof. Vraag van Van Breukelen was: ‘Hoe kijken jullie terug op de afgelopen twee maanden en wat heb je er van geleerd?’ De verhalen waren zeer divers. Van een ondernemer in de bouw aan wie de crisis eigenlijk volledig voorbij was gegaan (‘Alles is gewoon doorgegaan’) tot een zalenverhuurbedrijf dat in één klap alle reserveringen voor maanden geannuleerd zag.

Teamgeest en solidariteit
Tussen die twee uitersten bleken vele uiteenlopende ervaringen te liggen, hoewel de overeenkomst bij vrijwel iedereen was, dat de orderportefeuille in hoog tempo leegliep. Een verdere opsomming: we moesten thuis gaan werken, het contact met medewerkers en klanten werd opeens heel anders, we moesten ons werk op een andere manier aanpakken, vergaderingen vonden op afstand en digitaal plaats, de relaties werden afstandelijker en onpersoonlijker. Maar ook: we hebben de boel grondig opgeknapt en geschilderd, we hebben veel geleerd qua efficiency en de teamgeest en solidariteit onder de medewerkers was een verademing.

‘Voorbeeld voor de hele organisatie’
Terug in de Leo van Veen-zaal benadrukte Thijs van Es, Algemeen Directeur van FC Utrecht, dat in de afgelopen periode is gebleken hoe belangrijk de maatschappelijke tak van FC Utrecht wel niet is. “Natuurlijk, we laten graag aanvallend voetbal zien en spelen met lef”, zei hij. “Maar we konden ons nu, bij gebrek aan voetbal, ook maatschappelijk echt laten zien. Ons maatschappelijk team is erin geslaagd om in sneltreinvaart om te schakelen en op allerlei wijzen actief te worden, samen met jullie”, richtte Van Es zich tot de ondernemers. “Maar vooral de manier waarop de maatschappelijke tak heeft gereageerd en heeft ingespeeld op de veranderde situatie, is een voorbeeld voor onze hele organisatie.”

‘Stabiel en steady’
Van Es zei te hopen dat de bal binnen afzienbare tijd weer gaat rollen. “We missen het voetbal, maar we missen ook het dagelijks contact met de collega’s, het samen werken aan deze mooie club”, zei hij. “We zijn ons natuurlijk op het nieuwe seizoen aan het voorbereiden en we staan er in alle opzichten goed voor; stabiel en steady, ook financieel. Ik ben ervan overtuigd dat we nog beter uit deze lastige periode komen. En één ding is in elk geval zeker: de maatschappelijke positie die we nu hebben bereikt, houden we vast, mede dankzij jullie steun!”