'Zij aan Zij' genomineerd voor Maatschappelijk Project van het Jaar

19 januari 2020

Initiatief van FC Utrecht in de race voor prestigieuze prijs van VriendenLoterij.

Het maatschappelijke project ‘Zij aan Zij’ van FC Utrecht is genomineerd voor Maatschappelijk Project van het Jaar. Samen met een initiatief van ADO Den Haag en een project van FC Twente is ‘Zij aan Zij’ genomineerd door organisator VriendenLoterij.

Het is een initiatief van en voor de supporters: met het project ‘Zij aan Zij’ wil FC Utrecht laten zien dat positieve aanmoedigingen de club verder helpen. De kracht van de supporters die meer bewust zijn van hun eigen taalgebruik, is niet te onderschatten, zegt supporterscoördinator Robert Junier van FC Utrecht.

Het bewijs is er. FC Utrecht ondernam de afgelopen jaren diverse initiatieven om de sfeer in Stadion Galgenwaard te verbeteren. Junier (43), ‘levenslang’ supporter van FC Utrecht: “Er is enorm veel verbeterd qua veiligheid, gedrag en sfeer in het stadion. Tegelijkertijd horen we ook van supporters dat ze zich soms ergeren aan het taalgebruik op de tribune. Dat heeft gevolgen voor het gevoel van veiligheid. En dan helpt het niet om te zeggen: ‘vroeger was het veel erger’. Kan wel zijn, maar we leven in 2020: alles ligt onder een vergrootglas. Wij willen vooruitkijken, we willen dat iedereen zich veilig en welkom voelt bij de club, ongeacht geaardheid of afkomst. Wij denken rood-wit, niet zwart-wit.”

FC Utrecht heeft ervaring met het succesvol ombuigen van ‘ongewenst’ gedrag. Naar aanleiding van anti-semitische teksten, jaren geleden, bracht de club in samenwerking met het jongerenwerk Fort van de Democratie, Stichting JoU en de Anne Frank Stichting een omslag teweeg. Junier: “Soms denken supporters – zeker in een groep – er niet bij na wat ze zingen. Maar als iemand, bijvoorbeeld een joodse FC Utrecht-supporter die dicht bij onze achterban staat, vertelt hoe die teksten hem raken, wat dat precies met hem doet, dan gaan ze er pas goed over nadenken. Tegelijkertijd blijven we de kracht van positieve, respectvolle steun van onze supporters benadrukken, want die hebben we juist zo hard nodig. Vanuit hun trots en binding met de club spreken we positieve energie aan.”

Voor het project ‘Zij aan Zij’ is de volgende fase aangebroken. FC Utrecht breidt de samenwerking uit met onder meer de Bond tegen vloeken. Junier noemt het ‘Zij aan Zij 2.0’: “Neem het gebruik van ziektes, racistische grappen of homofobe liedjes: collega-supporters kunnen heel goed uitleggen dat zoiets voor veel mensen helemaal niet zo onschuldig of ‘grappig’ is. Als je ziet wat die bijeenkomsten met FC Utrecht-supporters teweegbrengen bij onze fans; daar krijg ik kippenvel van, zo geweldig. En als dit bij ons in het stadion werkt, kan dit ook in de wijken en op scholen werken, juist door de eigen omgeving en trots van onze achterban erbij te betrekken. Daarbij richten we ons vooral op jongeren tussen de 10 en 16 jaar. Jongeren bewuster maken van hun taalgebruik en hun gedrag én benadrukken hoe belangrijk zij zijn voor de maatschappij en FC Utrecht: dat werkt!”

Breng HIER je stem uit en vergroot daarmee de kans dat FC Utrecht deze prachtige prijs wint!