Tweede plaats voor project 'Zij aan Zij'

28 januari 2020

VriendenLoterij looft 30.000 euro uit voor maatschappelijk initiatief van FC Utrecht.

FC Utrecht ontvangt 30.000 euro in de race om het beste ‘Maatschappelijk Project Eredivisie’ van de VriendenLoterij. Met dit project worden Eredivisieclubs beloond die laten zien dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en op een vernieuwende en impactvolle manier bijdragen aan een gezonde en sterke samenleving. De eindstrijd tussen de drie genomineerde clubs werd gewonnen door FC Twente met ‘Supporter van elkaar’, FC Utrecht deelde met ADO Den Haag de tweede plaats.

"Wij zijn ontzettend blij en trots dat wij een gedeelde tweede prijs hebben behaald voor het Maatschappelijke project Eredivisie. De bijdrage van de VriendenLoterij betekent voor FC Utrecht dat de club dit project kan verduurzamen en hiermee echt het verschil kan gaan maken in stad en regio. Wij kijken ernaar uit om met alle betrokkenen door te bouwen aan dit educatieve programma voor de jeugd. Zo kunnen alle jongeren zowel op het veld als in de wijk als ‘12e man’ fungeren en daar wordt echt het verschil gemaakt", aldus Robert Junier, manager Supporterszaken van FC Utrecht die de prijs namens FC Utrecht live in het televisieprogramma Koffietijd van RTL 4 in ontvangst nam. 

De jury over ‘Zij aan Zij’, dat zich richt op ombuigen van het gedrag van supporters in het stadion: “Een origineel en actueel thema om aan te kaarten in een educatief programma, met interessante samenwerkingspartners. Het past bij de VriendenLoterij om aandacht te geven aan dit thema via de sport.”

Twee nummers 2
FC Twente won de hoofdprijs van 50.000 euro voor het beste Maatschappelijk Project Eredivisie, maar de jury was zó positief over de projecten van de andere twee genomineerde clubs, dat zij besloot om beide inzendingen een tweede plek toe te kennen. Dit betekent dat zowel ADO Den Haag als FC Utrecht 30.000 euro winnen, en er geen verliezers in deze competitie zijn.

Deskundige jury
Een deskundige, onafhankelijke jury selecteerde de drie Eredivisieclubs. De jury bestaat uit Carole Thate (World of Johan Cruyff), Jaap de Groot (journalist) en Michiel Verboven (managing director VriendenLoterij). De VriendenLoterij stelt het totaalbedrag van 110.000 euro beschikbaar.

Michiel Verboven (managing director VriendenLoterij): “We werken met trots al 14 jaar samen als maatschappelijk partner van de Eredivisie om de maatschappij gezonder, vitaler, duurzamer én sterker te maken. Eredivisieclubs nemen steeds nadrukkelijker hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, en dat ondersteunt de VriendenLoterij van harte.”

Win-win
Bij de VriendenLoterij winnen niet alleen deelnemers, maar ook maatschappelijke initiatieven die mensen met onvoldoende middelen en mogelijkheden een steuntje in de rug geven. Minimaal 40% van de inleg van alle deelnemers gaat naar 47 goede doelen die actief zijn op het gebied van gezondheid en welzijn en meer dan 3.300 clubs, verenigingen en stichtingen in Nederland.