Re-integratieproject voor gedetineerden op shirt FC Utrecht

27 januari 2019

‘Werk via Sport’ eenmalig op de achterkant van de shirts van de spelers van FC Utrecht.

Tijdens de wedstrijd FC Utrecht – Willem ll (vanmiddag) stond ‘Werk via Sport’ eenmalig op de achterkant van de shirts van de spelers van FC Utrecht. Werk via Sport is het re-integratieproject van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) waarbij gedetineerden via sportverenigingen aan een baan worden geholpen. Tele2 stond de ruimte op het shirt af om aandacht te vragen voor het project. 

Het project Werk via Sport heeft als doel om via de inzet of betrokkenheid van een sportvereniging een (betaalde) baan te vinden voor (ex-) gedetineerden. Projectleider Gerko Brink vertelt: “Veel verenigingen zijn op zoek naar vrijwilligers en diverse gedetineerden zijn op zoek naar werk, maar ook een nieuw sociaal netwerk. Dit is een belangrijke succesfactor voor een succesvolle terugkeer in de samenleving. Een voetbalclub is vaak een warm nest en biedt een nieuw en schoon sociaal netwerk.”

FC Utrecht is een van de voetbalclubs die deelneemt aan het project. Een gedetineerde uit de vrouwengevangenis PI Nieuwersluis werkt overdag als schoonmaakster in het stadion. “En tot ieders tevredenheid”, aldus Brink. “Over een aantal maanden eindigt haar detentie en stroomt ze door naar betaald werk. Dit is waar het project zich ook op richt, dat gedetineerden worden geholpen aan betaald werk via het (zakelijk) netwerk van een vereniging. Het hebben van werk draagt bij aan het voorkomen van recidive.”

Landelijk gezien nemen of namen de laatste 4 jaar 230 gedetineerden deel in het project, waarbij 68 deelnemers zijn doorgestroomd naar betaald werk via het netwerk van de vereniging. Er wordt samengewerkt met ongeveer 50 sportverenigingen, voornamelijk betaald voetbalorganisaties en amateurverenigingen. “Het gaat altijd om kleinschalig maatwerk. Bij een vereniging gaan maximaal een of twee gedetineerden aan de slag. Door via de shirts van FC Utrecht aandacht te vragen voor het project, hopen Tele2 en DJI zo meer sportclubs en verenigingen te enthousiasmeren om gedetineerden te helpen terugkeren in de maatschappij”, zegt Brink.

Barry Wissink, directeur zakelijke markt van Tele2, vult aan: “We benutten ons sponsorschap om bij te dragen aan ‘Werk via Sport’. Samen met DJI bekijken we nu hoe we maximale impact kunnen bereiken. FC Utrecht wordt gesteund door een grote businessclub. Daar zitten allerlei potentiële werkgevers tussen om gedetineerden na hun detentie te plaatsen. Ik hoop dat andere bedrijven ook de handschoen oppakken.”