Kwaliteit is belangrijk, maar mensen moeten ook wat te kiezen hebben

04 oktober 2016
Hans Pieters verzorgt de catering in de 't Wed & Waard Lounge.

“We hadden een paar wedstrijden nodig om echt optimaal op gang te komen, maar al snel voelden we ons helemaal thuis in de ’t Wed & Waard Lounge”, zegt Hans Pieters (47), samen met zijn compagnon Paul Westra eigenaar van Utrecht City Concepts. “En ook uit de reacties van de bezoekers bleek dat onze aanpak van de catering rond de wedstrijden aansloeg.”
Sinds afgelopen seizoen verzorgt Pieters, met inmiddels een vast team medewerkers die het ook echt leuk vinden bij de
thuiswedstrijden van FC Utrecht aan het werk te zijn, de catering in de ’t Wed & Waard Lounge. Uitgangspunten daarbij: meer keuze dan voorheen en ook een betere kwaliteit. 
Hans Pieters, geboren Utrechter en na een carrière als financieel adviseur sinds 2001 actief in het vastgoed en de horeca,
kennen we van prominente Utrechtse horecabedrijven als Broers, Zussen, De Rechtbank, Mother Goose, Eye Hotel, Hotel 26 (in enkele werfkelders), Court Hotel en Havaa Apartments. En daar kwam vorig jaar dus Stadion Galgenwaard bij als belangrijk uithangbord.
 
“Ik was al jaren een echte FC Utrechtsupporter toen de club me in augustus vorig jaar uitnodigde om eens mee te denken over een goede horeca-invulling voor het toen nieuwe concept Wed & Waard, met name gericht op het midden- en kleinbedrijf”, vertelt Pieters. “Ik was direct enthousiast, vooral omdat de vraag van FC Utrecht was: we willen kwaliteit, maar wel met een Utrechts accent en beleving.” 

Utrechtse warmte en huiselijkheid (Pieters noemt dat ‘thuiskomen in Utrecht’) draagt de horeca-ondernemer ook uit in de bedrijven (met in totaal zo’n tweehonderd werknemers) die hij samen met Westra in de stad runt. “In die zaken spelen kernwaarden als ‘centrum’ en ‘historisch’ een prominente rol. Bij de catering in de Wed & Waard gaat het vooral om
gezelligheid en sfeer en natuurlijk om het eten: eigenlijk betrekkelijk eenvoudige gerechten als een sateetje, kopje soep,
broodje kroket of beenham, maar van hoge kwaliteit”, aldus Pieters, “en op een plezierige manier geserveerd.”
De samenwerking met FC Utrecht bevalt hem tot nu toe uitstekend. “Ik ben afgelopen seizoen ook zelf vaak in de ’t Wed
& Waard Lounge aanwezig geweest om te kijken hoe het ging en om eventueel direct te kunnen bijsturen”, zegt Pieters. “Ik ben er sowieso vrijwel altijd; ben zelf businessklant en we kopen vaak nog een aantal extra kaarten. Het duurde even een paar weken om met de catering goed op stoom te komen en ik merkte dat het belangrijk is dat ook de medewerkers er plezier in hebben om op wedstrijddagen te werken.” Dus heeft Hans Pieters inmiddels een vaste ploeg mensen bij de wedstrijden aan het werk die graag bij de FC komen. “Dat vergroot het plezier en de inzet”, zegt hij. “En wie tijdens een wedstrijd heeft gewerkt, krijgt een kaartje voor de volgende keer.”
Pieters heeft het afgelopen seizoen ook wat geleerd. “We merkten dat bepaalde gerechten wel of niet lopen en dat dat sterk afhankelijk is van het aanvangstijdstip”, zegt hij. “Op vrijdagavond eten de mensen toch iets anders dan op zondagmiddag. Dus hebben we naast het vaste assortiment nu ook wisselende gerechten. En je moet natuurlijk rekening houden met het jaargetijde. Als het koud is erwtensoep met worst en in de zomer vaker een salade met bijvoorbeeld zalm.” Belangrijk blijft de keuzemogelijkheid voor gasten. “Zo hebben we vaak de ‘signature dish’ van De
Rechtbank: risotto”, geeft Hans als voorbeeld. “Daarvan verkopen we minder, maar ik vind dat het er wel moet zijn. De mensen moeten wat te kiezen hebben.” De activiteiten van het Utrechtse horecabedrijf zijn vooral van belang vanwege
de exposure, zegt Pieters. “Het gaat ons echt niet direct om de omzet. Daarvoor is het werk rondom de wedstrijden te
arbeidsintensief en te bewerkelijk. Maar we willen ons in elk geval optimaal presenteren bij FC Utrecht”, aldus de ondernemer. “Vandaar dat we ook vol de sponsoring zijn ingegaan met banners op de boarding, vaste borden, zichtbaarheid op de TV-schermen en we staan zelfs op de spiegels in de toiletruimten.”
Hans Pieters en zijn mensen gaan nu het tweede seizoen in bij FC Utrecht. En daarbij blijft het niet. “Wij zijn uit op een lange relatie en in elk geval blijven we de komende jaren actief bij de club”, waarbij Pieters de ambitie heeft de kwaliteit van zijn producten en diensten nog verder te verhogen. “Er moet nóg meer eetbeleving in het stadion komen en dat betekent dat wij het altijd nóg beter moeten doen.”