Het is hét symbool geworden van de succesvolle bekercampagne van FC Utrecht van dit seizoen: de kabouter. Met artiest KBTR heeft FC Utrecht de handen ineengeslagen. Het resultaat: een uniek shirt, dat vanaf nu verkrijgbaar is in de FC Utrecht Fanshop. De naam? KBTRxFCU. Dit is het verhaal dat erbij hoort.

Begin 2006 worden de eerste kabouters gesignaleerd in de omgeving van Utrecht. In eerste instantie als figuurtje bij kleurrijke graffiti’s, later duikt de kabouter ook solo op in en rond de stad Utrecht. Het poppetje trekt de aandacht van een publiek dat normaliter niet is geïnteresseerd in graffiti.

Tussen 2008 en 2011 explodeert het aantal waargenomen kabouters en wordt de Utrechtse Kabouter, alias KBTR, langzaam maar zeker een bekende verschijning. Ook in andere steden duikt het figuur op. De kabouters worden steeds complexer en dragen steeds vaker een boodschap uit.

In januari 2011 besteedt actualiteitenprogramma EenVandaag aandacht aan KBTR en is heel Nederland op de hoogte van het Utrechtse fenomeen.

In maart 2016 duikt KBTR op in de Utrechtse wijk Ondiep. Met een beker onder z’n arm, al rennend door de straat. De reacties zijn overweldigend. Social media ontploft, de kranten staan er vol mee. En ook op televisie is KBTR weer te zien. Wie KBTR is? Dat blijft geheim. Interviews? Die geeft de artiest niet.

Een unieke samenwerking met FC Utrecht? Ja, die is er nu. Een uniek shirt, gedrukt in een gelimiteerde oplage, is het resultaat. Het shirt, KBTRxFCU genaamd, is verkrijgbaar in de maten S, M, L, XL en XXL en kost 19,99 euro. Trek het aan, maak een foto, post die op Instagram en gebruik #KBTRxFCU