Van de ’t Wed & Waard Lounge, zoals de businessclub van FC Utrecht sinds het begin van dit seizoen heet, zijn inmiddels ruim 100 bedrijven lid. Bij elke thuiswedstrijd ontmoeten ze elkaar om te genieten van het voetbal, de sfeer en de gezelligheid, maar ook om zakelijke contacten te leggen en te onderhouden. In dit businessmagazine laten we vertegenwoordigers van twee bedrijven aan het woord. Wat spreekt ze zo aan in de ’t Wed & Waard Lounge? Vandaag het verhaal van Raymond Kokken van Jadikoel Airconditioning.

Jadikoel doet in airconditioning, klimaatbeheersing en luchtbehandeling, zowel voor het bedrijfsleven als voor particuliere opdrachtgevers. De 48-jarige Raymond Kokken, inwoner van Den Haag (en geboren Scheveninger) nam het bedrijf uit het Zuid-Hollandse Nieuwerbrug in januari 2014 over. Een jaar eerder was hij er komen werken.

“Ik kwam van een groter bedrijf uit dezelfde branche, maar zag bij Jadikoel meer mogelijkheden me met de techniek van het vak bezig te houden”, licht Kokken zijn overstap van destijds toe. De toenmalige eigenaar van Jadikoel, Jan Kleinveld, nam Kokken direct mee naar een wedstrijd in Stadion Galgenwaard. “En door hem werd ik met het FC Utrecht-virus besmet”, zegt Kokken. “Het spelletje, de sfeer, de hele entourage, het sprak me allemaal direct aan”, herinnert hij zich nog goed. Dat gold voor de beleving op de tribune, maar ook die in de businessclub. “Het was vanzelfsprekend dat toen ik de zaak overnam en Jan Kleinveld ook in het stadion bleef komen, we er gewoon wat stoelen bijnamen”, aldus Kokken. “Het is eigenlijk heel gek. Ik kom niet uit Utrecht, woon vlakbij het ADO Den Haag-stadion en kreeg vanaf mijn vroegste jeugd de liefde voor Feyenoord met de paplepel ingegoten, maar toch kom ik heel graag in de Galgenwaard.”

‘VERRASSENDE ONTMOETINGEN’
En dat doet hij niet uit zakelijke overwegingen. “Natuurlijk, het zaken doen is een leuke bijkomstigheid en die contacten zijn er heus ook wel, maar ik kom voor de gezelligheid”, benadrukt Kokken. Vooral de ontspannen sfeer in de ‘t Wed & Waard Lounge spreekt hem aan. “Door de grote diversiteit aan bedrijven heb je altijd weer verrassende ontmoetingen”, zegt de Hagenaar. “Groot en klein loopt door elkaar. Er is geen afstand, je kunt gewoon jezelf zijn en de lijnen zijn kort.” Kokken spreekt bij elke thuiswedstrijd veel mensen. “Wat me daarbij zo opvalt, is de enorme betrokkenheid die de ondernemers richting FC Utrecht voelen. Ze bevinden zich dan wel in een zakelijke omgeving, maar zijn toch vooral supporter en dat vind ik de goede instelling. Met veel van die mensen heb ik een klik en soms komt er ook handel uit. Maar nogmaals, daar is het me niet om te doen.”

ZAKELIJKE RELATIES
Kokken neemt nogal eens zakelijke relaties mee naar de thuiswedstrijden van FC Utrecht. “Ik wil mijn klanten graag belonen met een leuke voetbalmiddag”, verklaart hij. “Daar zitten ook echt grote bedrijven bij. En altijd hoor ik na afloop enthousiaste verhalen over de gezelligheid van de businessclub. Terwijl die mensen heus wel wat zijn gewend.” Bij die klanten zitten ook geregeld relaties die voor de tegenpartij zijn. “Natuurlijk verberg ik dan niet supporter van FC Utrecht te zijn. Alleen als we tegen Feyenoord spelen, juich ik voor allebei de clubs”, geeft Kokken toe.

Tekst: Harry van Dam