'Enorm enthousiast geworden over de samenwerking'

19 januari 2016
Zorg van de Zaak en FC Utrecht tevreden na half jaar hoofdsponsorschap.

FC Utrecht verraste de voetbalwereld afgelopen zomer met het binnenhalen van een bijzondere hoofdsponsor: Zorg van de Zaak. Dit bedrijf, van oorsprong een arbodienst, staat als landelijk netwerk met een totaalpakket aan diensten inmiddels zo’n 1,5 miljoen werknemers ter zijde. Club en sponsor sloten een overeenkomst voor drie seizoenen met een optie voor nog eens twee jaar.

Niet alleen de combinatie van voetbalclub en ‘zorgbedrijf’ trok de aandacht, ook de voor de voetbalwereld opvallende openheid over de verbintenis was bijzonder. Het bleek te draaien om een bedrag van 1,2 miljoen euro per jaar, met daarnaast een ‘activatiebonus’ van drie ton en een kans tot het verhogen van prestatiebonussen. Vanwege het opnemen van de activatie-bonus in het contract moet FC Utrecht ‘flink aan de bak’, zoals algemeen directeur Wilco van Schaik het noemt. “En dat doen we ook”, zegt hij. “We koppelen nadrukkelijk ons zakelijk netwerk aan dat van Zorg van de Zaak. Groeit hun business daardoor, dan profiteren wij daarvan mee.”

Maar waarom zou het sponsoren van een betaald voetbalclub voor Zorg van de Zaak interessant zijn? “Het is voor ons belangrijk een grotere naamsbekendheid te krijgen en ook meer inhoudelijke bekendheid”, zegt Marius Touwen, oprichter en directeur van Zorg van de Zaak. “Het lastige is dat wij geen concreet product verkopen, zoals een mooie auto, maar een dienst aanbieden en dan ook nog op het gebied van zorg en gezondheid. Bijvoorbeeld het tegengaan van roken is niet echt een populair onderwerp in de directiekamers.” Toen Touwen in contact kwam met FC Utrecht, had hij aanvankelijk grote twijfels of de club wél voor de gewenste mediaexposure en dus grotere bekendheid zou zorgen. “En ik wilde ook zeker weten of FC Utrecht de samenwerking wel echt zag zitten”, aldus Touwen. “Onze absolute voorwaarde was namelijk dat een derde van het jaarlijkse sponsorgeld zou worden besteed aan maatschappelijke projecten.” 

‘DE KLIK WAS IDEAAL’
De persoonlijke klik met zowel Van Schaik als met grootaandeelhouder Frans van Seumeren was er echter direct. Touwen trof in beiden mannen die uit hetzelfde hout waren gesneden als hijzelf: pur sang ondernemers die het initiatief niet schuwen en uit de schaduw durven te treden. Ook tussen Zorg van de Zaak en FC Utrecht was de klik er snel. Van Schaik: “Het was het juiste moment voor beide partijen. We zochten een partner die inhoudelijk op onze inhoudelijke domeinen een rol kan spelen”, legt hij uit. “De klik die wij en Zorg van de Zaak met onze visie en strategie hebben, was ideaal. En dat het ook nog een bedrijf was met het hoofdkantoor in Utrecht, was natuurlijk helemaal mooi. Dat maakt de binding nog groter.”

Bovendien had FC Utrecht Zorg van de Zaak wel wat meer te bieden dan reclameborden en een paar stoelen in het stadion. “Marius zocht een effectief mediaplatform en als voetbalclub die sterk in de belangstelling staat, zijn we dat natuurlijk. Dus zei ik: laten we onze krachten bundelen en een sterk mediabereik creëren. Je moet je voorstellen dat we als FC Utrecht intensief contact hebben met zo’n 250 tot 300 bedrijven en over een database beschikken van 90.000 fans uit Midden-Neder-land, van wie er velen ook bij een bedrijf werken. Via hen kun je succesvol bouwen aan naamsbekendheid en vervolgens aan inhoudelijke bekendheid.” 

NAAMSBEKENDHEID
Een grote deal als het aantrekken van een nieuwe hoofdsponsor komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. “Nee, onze mensen van de commerciële afdeling, Lagardère Sports, hebben Zorg van de Zaak benaderd en Marius en mij met elkaar in contact gebracht”, memoreert Van Schaik. “Vervolgens hebben zij – en dan met name head of sales Arnaud Miltenburg en zijn collega Dönüs Coban – gezorgd voor professionele ondersteuning en begeleiding van het traject. Die afdeling verdient echt complimenten voor de zorgvuldige manier waarop ze dit hebben aangepakt.” Toen partijen eenmaal aan tafel zaten, wist FC Utrecht Touwen te overtuigen van de meerwaarde die de club voor Zorg van de Zaak zou kunnen betekenen. “Via de sponsoring kunnen wij niet alleen werken aan onze naamsbekendheid en nieuwe business,  maar ook onze producten bij een brede groep mensen bekend maken. In het stadion van FC Utrecht komen namelijk allerlei soorten mensen, met alle soorten problemen. Die kunnen en willen wij helpen”, aldus de directeur van Zorg van de Zaak. Wilco van Schaik bevestigt de pluriformiteit van de bezoekers van Stadion Galgenwaard en anderen die FC Utrecht op de voet volgen. “Van onze 90.000 supporters rookt een deel, een aantal van hen heeft schulden of obesitasproblemen, kampt met drugs- of alcoholproblematiek, wordt gepest op het werk of op school, kan lastig met stress omgaan en zo zijn er nog wel meer problemen”, somt de algemeen directeur van FC Utrecht op. Met Stoptober zijn we al begonnen met het aanpakken van de rookverslaving en gezamenlijk willen we de komende jaren ook die andere maatschappelijke thema’s voor het voetlicht brengen. We hebben elkaar gevonden in het streven om van de regio Utrecht een gezonde en duurzame leefomgeving te maken. En via FC Utrecht kan Zorg van de Zaak heel Nederland bereiken en kunnen we er samen voor zorgen dat mensen gezonder worden én blijven.” 

AFTRAP
Het eerste half jaar van de samenwerking is beide partijen goed bevallen. De aftrap door staatssecretaris Martin van Rijn van VWS in Stadion Galgenwaard van de landelijke actie Stoptober tegen de rookverslaving was daarvan een eerste zichtbare uiting. “Die heeft zowel Zorg van de Zaak als FC Utrecht enorm veel publiciteit opgeleverd”, kijkt Van Schaik terug op de start van de actie, afgelopen september. “Marius en ik zijn in de openingsweek van Stoptober werkelijk op elk radiostation te horen geweest, alle kranten schreven erover, het Acht Uur Journaal besteedde er aandacht aan en Studio Sport opende de samenvatting van de wedstrijd van die dag, FC Utrecht-Vitesse, met de staatssecretaris die tegen de oranje Stoptober-bal trapt”, memoreert Van Schaik. “Dat betekent dat meer dan twee miljoen mensen dat hebben gezien en kennis namen van die antirookcampagne. Over mediakracht gesproken! Maar naast de aandacht leverde deze gezamenlijke campagne ook de eerste zakelijke aanvragen op. Dus zowel maatschappelijk als commercieel konden we echt spreken van een eerste succes.” 

FREE PUBLICITY
Hoewel hij het nog te vroeg vindt om al te concrete conclusies te trekken, stemmen de eerste resultaten van de samenwerking Marius Touwen in elk geval tot tevredenheid. “Wij meten heel nauwkeurig onze exposure en free publicity in de pers”, vertelt hij. “Dat laatste vinden wij het belangrijkste. En dan blijkt dat we van een schamele 36 procent zogeheten share of voice aan het begin van 2015 langzaam zijn gegroeid naar 63 procent in de loop van het jaar en naar 81 procent nu. Dat is een spectaculaire stijging, waaraan de samenwerking met FC Utrecht zeker ook heeft bijgedragen.” Maar Touwen kijkt al vooruit. “Ik vind het interessant om over een jaar te kijken of wij het dan beter hebben gedaan dan onze concullega hoofdsponsors. Hebben wij dan een groter verschil kunnen maken dan pakweg Essent of AFAS?”

Maar verder wil Touwen zich niet laten vastpinnen op harde doelstellingen voor over pakweg drie jaar. “Wij zijn een familiebedrijf en in elk geval wil ik  dat we er over drie jaar steviger bijstaan dan nu”, stelt hij. “Ik hoop dat er door het sponsorschap van FC Utrecht nog meer stabiliteit komt en een grotere gedragenheid door het bedrijfsleven ten aanzien van onze merknaam. Zo ver is het nu nog niet. Ze komen nu nog te weinig bij ons vanwege de emotionele binding die ze met ons bedrijf hebben en dat moet beter. De merkbeleving van Zorg van de Zaak moet nog sterker worden. Eigenlijk wil ik dat een werkgever tegen zijn medewerker zegt: ‘Je hebt een computer van de zaak, een auto van de zaak en ook Zorg van de Zaak’. Als ik in dat rijtje terecht kom, kan ik niet meer stuk.” 

GOODWILL
FC Utrecht merkt in elk geval al een toename van de goodwill doordat haar naam is gekoppeld aan die van Zorg van de Zaak. “Ja, dat is zeker het geval”, zegt Wilco van Schaik. “Onze maatschappelijke kant valt nu beter op. Ik spreek nogal eens bij businessclubs en dergelijke en vertel dan over FC Utrecht, de organisatie en onze activiteiten. Ik merk dan altijd dat de campagne Stoptober erg is gaan leven. Die aandacht komt ons ten goede, maar natuurlijk wordt in één adem ook onze hoofdsponsor genoemd.” De samenwerking met Zorg van de Zaak heeft, aldus Van Schaik, onmiskenbaar ook een positieve invloed op het bedrijf FC Utrecht. “Neem alleen al het roken”, zegt hij. “Het tegengaan daarvan is binnen onze organisatie echt op de agenda gekomen. Er zijn bij ons nu meerdere collega’s die actief met elkaar, in een programma van Zorg van de Zaak, onder begeleiding van longartsen van het roken afkomen. Positief voor onze organisatie? Nou en of!” Marius Touwen is nooit een groot voetballiefhebber geweest en een die hard supporter zal hij nooit worden. “Ik zal eerlijk bekennen: ik was nog nooit in een voetbalstadion geweest”, zegt hij. “Maar ik ben echt enorm enthousiast geworden over de samenwerking met FC Utrecht. Wij hadden behoefte aan naamsbekendheid en kunnen met dit sponsorschap onze kennis en kunde breed inzetten. Laten we het een maatschappelijke wave noemen.” 

‘VERLIEFD OP FC UTRECHT’
De afgelopen maanden heeft Wilco van Schaik geprobeerd iets van zijn liefde voor het voetbal en in het bijzonder voor FC Utrecht op Marius Touwen over te brengen. Of dat volledig is gelukt, laat hij in het midden. “Maar Marius is inmiddels wel verliefd geworden op FC Utrecht”, stelt Van Schaik. “Of beter gezegd: op de communicatiekracht van de club. En hij heeft me verteld dat hij nu op de radio naar onze wedstrijdverslagen luistert, dus er zit al wat beweging in, al kan ik Marius nog niet continu naar het stadion trekken. Maar daarvoor heb ik nog vijf jaar de tijd, want we hebben een contract voor drie jaar, met nog twee optiejaren. Ik weet zeker dat we die met elkaar gaan volmaken”, zegt de algemeen directeur van FC Utrecht. “Misschien wordt het van Marius een echte FC Utrecht-supporter maken wel de grootste uitdaging van dit sponsorcontract. Maar die ga ik graag aan!”