De opbrengst van de vierde editie van het FC Utrecht Maatschappelijk Gala heeft alle verwachtingen overtroffen. De veiling en de verkoop van loten heeft €76.500,- opgeleverd. Het betreft hier netto opbrengst ten behoeve van de projecten en activiteiten van FC Utrecht Maatschappelijk.

Coördinator maatschappelijk Ben Mansvelder is zeer verheugd met de opbrengst. “Dit bedrag zorgt ervoor dat we onze ambities ook dit jaar weer kunnen waarmaken”, zei Mansvelder na afloop. “Het wordt ingezet voor zowel bestaande als nieuwe projecten en activiteiten. Al deze focussen zich op de volgende thema’s: gezondheid, supportersbeleid en charity. Zo startte vorige week bijvoorbeeld weer een nieuw seizoen van de Dutch Career Cup waarbij we Wajongers trachten aan een baan te helpen.”

Betrokkenheid
Algemeen Directeur Wilco van Schaik heette de gasten hartelijk welkom in Stadion Galgenwaard. “De fantastische bezetting toont aan dat u betrokken bent bij de samenleving in Utrecht en omgeving”, sprak de algemeen directeur. “FC Utrecht is Heart of Life, want we zijn als club diep verweven in de maatschappij. Met ons hele voetbalbedrijf doen we vele maatschappelijke activiteiten en met succes. Vorig jaar tachtig om precies te zijn. Dit betekent dat we bijna twee keer in de week maatschappelijk actief zijn in de provincie en met succes.  Zo hebben we 90% van de jongeren met een handicap of achterstand, die deelnamen aan de Dutch Career Cup, aan een baan geholpen en nodigen we elke thuiswedstrijd supporters, die om uiteenlopende redenen een steuntje in de rug kunnen gebruiken, uit in de Charitybox. Vorig jaar zijn we niet alleen vijfde geworden in de competitie, met een puntenrecord, maar hebben we ook maatschappelijk een fantastisch seizoen achter de rug. Hier mogen we met z’n allen trots op zijn. Dit is hoe Frans van Seumeren het voor zich zag toen hij in de club stapte. De jeugd en de maatschappelijke betrokkenheid van FC Utrecht in de provincie waren twee pijlers waarmee hij FC Utrecht groter wilde maken. Vandaar dat dit gala en de gelden zo belangrijk zijn. Het doet ons deugd te zien dat zoveel mensen betrokken zijn bij onze maatschappelijke doelen.”

Prominenten
De presentatie van het gala lag in handen van Bas van Veenendaal. Van Veenendaal is onder andere bekend van het programma 90 minutes dat wordt uitgezonden op FOX Sports. Daarnaast heeft hij als sportverslaggever onder andere gewerkt voor RTV Utrecht.

Waar de stem van Van Veenendaal de presentatie verzorgde, werden de muzikale optredens verzorgd door respectievelijk The Frogettes, Ruth Jacott en New Timeless. Alle drie zorgden zij, in een sfeervolle ambiance, voor een goede stemming onder het aanwezige publiek.

In het aanwezige publiek waren tal van prominenten uit de provincie Utrecht aanwezig. Zo was onder andere de waarnemend Commissaris van de Koning van de provincie Utrecht, Willibrord van Beek aanwezig. Ook waren voormalig FC Utrecht-keeper Hans van Breukelen en trainer Jan Wouters aanwezig. Laatstgenoemde vindt dat FC Utrecht een verantwoording heeft richting de maatschappij. “Mijn spelers zijn iedere week wel bezig met een maatschappelijk activiteit", meent Wouters. "Dat vergt tijd van hen, maar je ziet ook dat ze er een goed gevoel aan over houden. Waar ze ook zijn en wat ze ook doen,  ze zijn onder de indruk. Dat zorgt ervoor dat ze een completer mens worden. Dat is daarom ook de reden dat ook de selectie een bijdrage doet door de volledige Charitybox te sponsoren voor een wedstrijd. Deze gift heeft een waarde van €3000,-."
"Een fantastisch gebaar", aldus coördinator maatschappelijk Ben Mansvelder. "Dit toont de betrokkenheid aan van eenieder binnen de organisatie, zo ook van de selectie." 

Loterij
Skoda Center Utrecht stelde de hoofdprijs ten behoeve van de loterij geheel belangeloos ter beschikking, een jaar lang gratis Skoda rijden! De prijs ging naar de tafel van de ondernemersvrienden uit Doorn.

Veiling
Hoogtepunt van de avond was de veiling van tal van bijzondere stukken. Topstuk was de eenmalige optie om, tijdens de wedstrijd FC Utrecht - PSV, als sponsor op de broekjes van FC Utrecht te staan. Deze unieke kans, aangeboden door FC Utrecht, leverde €3200 op aangeboden door Damen Shipyards. Een compleet golf-arrangement in Portugal, beschikbaar gesteld door ABS All Brake Systems, bracht €10.000,- op, verdeelt over twee bieders. John van Zweden, aandeelhouder van Swansea City, bood een arrangement aan voor twee personen bij de wedstrijd tussen zijn club en Tottenham Hotspur. Dit arrangement was onder andere inclusief meet & greet met voormalig FC Utrecht-doelman Michel Vorm. Deze voetbalreis bracht €2600 op. Ook waren er een aantal veilingstukken die meerdere keren werden geveild of onderhands werden verkocht. Zo bracht de motivatiesessie van Hans van Breukelen georganiseerd bij de Soesterduinen €15.000,- op. 

SupportersVereniging FC Utrecht
Ook de SupportersVereniging van FC Utrecht was aanwezig, uitgenodigd aan de tafel van Frans van Seumeren. De SV had een aantal kavels op het oog, om deze in te zetten voor de supporters. Teun de Hartog, voorzitter van de SV legt uit waarom: "Om FC Utrecht Maatschappelijk te ondersteunen is ons oog gevallen op de kavels die we voor onze eigen supporters kunnen gebruiken. De Charitybox is een van die initiatieven. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de Charitybox voor een wedstrijd te sponsoren en supporters uit te nodigen die door een verstandelijke beperking niet of nauwelijks wedstrijden kunnen bijwonen van onze FC."

FC Utrecht bedankt alle relaties voor een geslaagde avond. Volgend jaar, 11 november 2014, vindt het volgende FC Utrecht Maatschappelijk Gala plaats. Noteer deze vast in de agenda!