10 vragen aan Cor Bladt en Erik ten Hag

19 september 2016
Cor Bladt leidt zijn familiebedrijf met verve. Bladt doet vaak zaken met Duitsland. En meer dan dat, hij is getrouwd met Carolien van Duitse komaf. Wat heeft hij met FC Utrecht? Schrijvend over Duitsland komt ook Erik ten Hag, trainer/coach van FC Utrecht in beeld. Hij heeft gewerkt bij Bayern München.
Hoe ben je (ooit) bij FC Utrecht terechtgekomen?
Cor: “Als knulletje van 12 jaar op de Cityside. Geleidelijk ben ik opgeschoven en lid van de Vrienden van Utrecht geworden. Nu heb ik een box bij de FC, de Vast en Goed Lounge.” 
Erik: “Als speler, toen Simon Kistemaker hier trainer werd. We hadden daarvoor samengewerkt bij De Graafschap.”

Als je de club zou moeten omschrijven, wat is er uniek aan FC Utrecht?
Cor: “Uniek is de Utrechtse mentaliteit: lekker ondiplomatiek, vol cynisme maar onvoorwaardelijk trouw aan de club.”
Erik: “FC Utrecht is een echte volksclub. Lekker schelden maar ondertussen onvoorstelbaar trots op de club, op de stad, regio en de Dom. Het glas is hier snel halfleeg. De onderliggende waarde blijft echter trots.”

Je hebt iets met Duitsland. Waarom is/was het daar goed werken en wat is het verschil met werken in Nederland?
Cor:
“Duitsers zijn veel preciezer. Alles moet worden vastgelegd. Als ik hier in Nederland een contract heb beslaat dat 30 pagina’s, in Duitsland 120. Op het personele vlak is het daar heel goed geregeld. Werken en leren gebeurt tezamen. Daarentegen is er veel meer sprake van hiërarchie en is het plichtsgevoel enorm. In Nederland bestaat meer ruimte voor creativiteit. Bij internationale bedrijven in Duitsland verandert dit overigens wel steeds meer. Hoe dan ook is Duitsland een fijn land om te werken.” 
Erik: “Duitsers zijn consequenter, taakbewuster en taakgerichter, maar daardoor ook minder creatief. Kenmerkend is de gedisciplineerdheid. Pünktlich & grundlich. Nederlanders zijn Calvinistisch en creatiever. Toch zie ik dat we de laatste jaren naar elkaar opgeschoven zijn.”

Wat zijn de mooiste gebeurtenissen die je in Duitsland beleefd hebt?
Cor: “De opening van ons winkelcentrum in Rastatt vlakbij Karlsruhe, 28.000 vierkante meter. Toen we het hoogste punt bereikten hebben we dat gevierd met bier en champagne voor 300 man bouwpersoneel, dus met Roemenen, Polen en Tsjechen. Daar begrepen de Duitsers niets van, want die doen dat normaliter alleen met de directie.”
Erik: “Mijn hele periode (2 jaar, red.) bij Bayern München was een hoogtepunt, met name de vakbeleving.” 

Wat kunnen Nederlanders van Duitsers leren en vice versa?
Cor: “Het studiesysteem in Duitsland is echt bijzonder. Daar ga je na school meteen aan het werk met één dag per week studie. Dan maak je dus eerst kennis met de praktijk. Hier in Nederland schrijf je je in voor een Rechtenstudie of Bedrijfskunde zonder dat je een idee hebt wat je gaat studeren. Daarnaast innoveren de Duitsers veel, kijk maar eens wat Siemens bijvoorbeeld doet! Tenslotte is in Duitse stadions de voetbalbeleving enorm. Iedereen komt naar het stadion met hetzelfde clubshirt, en voetballers zijn sterren. Nederlanders zijn daarentegen veel meer zelfdenkend, creatiever. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Wij denken veel meer in oplossingen. En hier kun je veel makkelijker zaken doen, in Duitsland zijn ze heel schuchter.”
Erik: “Zoals ik al zei groeien we steeds meer naar elkaar toe. Duitse spelers als Mario Götze en Toni Kroos zijn
bijvoorbeeld al heel creatieve spelers. Ik denk dat we in Nederland op het gebied van taakgerichtheid, volle overtuiging en beleving kunnen leren van Duitsland.”

Wat zijn je verwachtingen bij FC Utrecht voor het komende seizoen?
Cor:
“Afgelopen seizoen was een topseizoen. Veel voetballers zijn doorgebroken. Zakelijk gezien gaat ’t ook steeds beter. Nu worden alle ruimtes verbouwd. Straks kunnen mensen op een nog gezelligere manier worden uitgenodigd. Ikzelf heb speltechnisch gezien nooit zulke hoge verwachtingen. Als we maar van Ajax winnen. En ik verwacht ook veel van ons Beloftenteam in de Jupiler League.”
Erik: “De verwachtingen zijn hetzelfde als vorig jaar. Utrecht zit middenin de fase van ombuigingen, zoals bijvoorbeeld nu bij de medische staf. Ik reken op een positie tussen 6 en 12. Natuurlijk weten we nog niet wat er op de transfermarkt
gaat gebeuren. We zijn niet in staat om onze belangrijke spelers te houden en een impuls te geven aan de selectie. Dat
betekent waarschijnlijk dat we straks weer moeten gaan ontwikkelen, en op een lager punt moeten beginnen. Hopelijk is dat op een hoger niveau dan waar we vorig jaar startten. Met name de speelwijze is de basis. Als we die beter kunnen uitvoeren heb ik vertrouwen in een hoger niveau. Als je ziet hoe spectaculair spelers zich afgelopen seizoen hebben ontwikkeld, tot aan Oranje toe voor Letschert en Ramselaar.”

Wat betekent de Business Club van FC Utrecht voor jou?
Cor: 
"Ik heb een paar keer hele grote Duitse deals gesloten hier in het stadion. Ik ben er van overtuigd dat je zaken kunt doen in het stadion. Eigenlijk is het een soort vakbeurs, maar dan gezelliger. Je ziet hier heel veel mensen, als je ze maar aanspreekt. FC Utrecht verbind je!"
Erik: “Zeker voor FC Utrecht is dit zeer belangrijk. Het is een ontmoetingsplaats. Je kijkt samen naar eredivisievoetbal en legt verbindingen in je zakelijk netwerk. Uiteindelijk wil je – op informele manier – handel maken. Een duidelijke win-win situatie dus. FC Utrecht biedt mensen hiermee een platform om elkaar te ontmoeten.”

Hoe maak je relaties warm voor de Business Club van FC Utrecht?
Cor:
“Ik verkoop niet alleen stoelen, ook boarding. Ik neem mensen mee, laat de Club zien. Je creëert warmte. Zien eten
doet eten. Ik wil een ambassadeur van de Business Club zijn.”
Erik: “Wat wij kunnen doen start op het veld: passioneel voetbal spelen en uit te stralen dat we een team zijn. Dan
ontstaat de wisselwerking en emotie. We moeten ons ook laten zien in de media, de stad, provincie en op maatschappelijk gebied.”

Hoe belangrijk is de maatschappelijke rol die je hebt als bedrijf en/of club?
Cor: “Het is voor ons bijna prioriteit nummer 1 sinds een jaar of 8. Natuurlijk moet je eerst geld verdienen voordat
je het kunt uitgeven. We doen veel samen met Niek Amelink van jullie maatschappelijke tak. Dankzij hem heeft
FC Utrecht een professionaliseringsslag gemaakt bij die tak. Wij hebben het FC Utrecht Gala mede georganiseerd,
waarvoor FC Utrecht Maatschappelijk en twee andere goede doelen veel geld hebben opgehaald. Het gaat ons er
trouwens niet alleen om, geld te geven, maar de doelgroep ook zelf creatiever te laten worden zodat ze uiteindelijk zelf
hun broek kunnen ophouden.”
Erik: “Betaald voetbal moet het voorbeeld zijn om een gezonde levensstijl uit te stralen. Wij proberen er het maximale uit te halen. Ook als je beperkt wordt door een handicap moet je altijd proberen naar het maximaal haalbare te streven. Wij zijn daar een voorbeeld van."

Wat is jouw gouden tip om Stadion Galgenwaard helemaal vol te krijgen?
Cor: 
"Als elke supporter één introducé meeneemt is er een wachtlijst van 10.000. Iedereen moet gewoon kijken wat hij of zij voor FC Utrecht kan doen. Dan is het geen enkel probleem. Wat ik mooi vind aan Frans van Seumeren is dat hij, naast alle inspanningen die hij al doet, altijd bereid is nog iets extra's te doen."
Erik: "Maak een rode wand van de Bunnikside en kom daartoe allemaal in FC Utrecht-shirts naar de wedstrijd. Natuurlijk moeten wij zelf aansprekend voetbal spelen en professionele uitstraling hebben."