Zo Vader Zo Zoon

27 september 2016
Pim en Maarten Toorenburg

Vader Pim Toorenburg (70), bouwconsultant en zoon Maarten Toorenburg (40), fiscaal advocaat. Beiden hebben een kloppend hart
voor FC Utrecht, in goede én in slechte tijden. Positivo’s in hart en nieren, getuige de lijfspreuk van Pim “Als het voetbal niet goed is, hopen we maar dat het eten dat wel is”. Maar wat waren ze zwaar ziek na de verloren bekerfinale, 24 april 2016
Pim werd in 1988, kort na de oprichting van de Business Associates, benaderd door een vriend en één van de oprichters Henk de Vries: “Bij de eerste bijeenkomst nam ik mijn vader én mijn zoon Maarten mee. Daar kwam ik Flip Kerkhoven tegen die al lid was en ook met zijn vader en zoon de wedstrijden bezocht. Het klikte meteen tussen Flip en mij. En daarbij, Flip en ik waren complementair aan elkaar. Ik durf te stellen dat wij beiden ons zakelijk succes voor een
behoorlijk deel te danken hebben aan FC Utrecht. Dit was nu echt wat je noemt een schoolvoorbeeld van business to
business.” En ook tussen de toenmalige jochies Maarten en John, de zoon van Flip klikte het. Nu, 28 jaar later, zijn de
mannen nog steeds on speaking terms, ook op zakelijk vlak. 

Na een korte escapade als beoogd voorzitter van FC Utrecht werd Pim voorzitter van de Business Club. “In  
samenwerking met Gijs Wieman van Koel- en Klimaattechniek gingen we twee keer per week samen lunchen met
potentiële klanten. We boekten daarmee goede resultaten voor de Business Club en tilden de boel naar boven. De ene
keer betaalde Gijs, de andere keer deed ik dat. We declareerden nooit iets bij de club.”
“Op een wedstrijddag doen we eigenlijk drie dingen”, vertelt Pim. “We komen binnen om een uur of één en gaan eten. We nemen dan (1) de wedstrijd door, (2) oordelen over het eten, en dat is top tegenwoordig van Maison van den Boer en (3) tenslotte nemen we de BV Nederland door. Toch praat je 90 procent van de tijd niet over werk. Uiteindelijk verdien je niet aan elkaar, maar met elkaar.”
Tijden veranderen, ziet zowel Pim als Maarten. “De verschuivingen in de plaatsing van de seats en boxen zo’n tien
jaar geleden heeft FC Utrecht volgens mij geen goed gedaan”, aldus Pim. “Jammer dat het nu zo moeilijk is de business-seats goed bezet te krijgen. Je mist een groepje jongere ondernemers die initiatief nemen om de binding
weer op peil te brengen. De chemie mis je nu”, vervolgt Maarten. “Terwijl je zoveel leuke relaties ontmoet. En ook relaties die ik meeneem hebben er veel aan. De liefde voor FC Utrecht gaat hier goed samen met zakelijk succes. Er zijn echt zoveel enthousiaste mensen die leden aan kunnen brengen. Ik zie heel veel potentie daarin. We moeten
met een groep ondernemers aan de slag, in nauwe samenwerking met de professionals van FC Utrecht.” Kort voor vertrek naar de jaarlijkse Haringparty die Maarten organiseert, waarbij de opbrengst naar het Ronald McDonaldshuis gaat, laat Pim nog even een fotoboekje zien. Het staat vol met krantenartikelen en hoogtepunten in zijn maatschappelijke carrière én zijn rol bij FC Utrecht. Als bouwconsultant was hij nauw betrokken bij de bouw van het immense Belastingkantoor in  Apeldoorn, maar ook bij de grondige opknapbeurt van het Olympisch Stadion in Amsterdam. Bescheidenheid siert de mens.