Bij de wedstrijd van aanstaande zondag, FC Utrecht – Willem II, worden de cateringpunten in Stadion Galgenwaard voor het eerst gerund door FC Utrecht. De club heeft, ondanks een korte aanloop- en voorbereidingsperiode, al enkele wijzigingen doorgevoerd. Een update over de stand van zaken.

De wedstrijdbeleving van de supporters staat met vette letters bovenaan de actielijst van het team dat namens FC Utrecht bezig is aan het herinrichten van de cateringpunten in Stadion Galgenwaard. Dat zegt Coördinator Publiekscatering Marieke Holleman van FC Utrecht. "De wensen van de fans van FC Utrecht staan centraal in deze operatie", vertelt Holleman. "We gaan daarom, na drie thuisduels gespeeld te hebben, panelgesprekken voeren. Daarin gaan we de dialoog aan met onze supporters. Zij kunnen ons in die gesprekken vertellen wat hun ervaringen en wensen zijn. Daarmee gaan wij dan aan de slag. Wij willen het voor onze supporters beter maken. Wie kunnen dan hun wensen beter aangeven dan onze supporters zelf?"

Gastvrijheid belangrijk
Gastvrijheid is een belangrijk thema, vindt Holleman. Daar valt de uitstraling van de verkooppunten onder, maar ook de manier waarop de fans worden benaderd door het cateringpersoneel. "Onze personeelsleden bieden we specifieke trainingen aan, waarmee we ze klaarstomen voor hun taak. Vergeet niet: werken in een cateringpunt in een voetbalstadion is een pittige taak. Tijdens de rust is de piek enorm. Daarmee moet je kunnen omgaan."

Eerste wijzigingen doorgevoerd
De eerste wijzigingen zijn door FC Utrecht reeds doorgevoerd: er is gekozen voor een ander koffiesysteem en de popcorn en de Vockingworst zijn wegens tegenvallende verkoopcijfers uit het assortiment geschrapt. Holleman: "We kijken kritisch naar het assortiment. Een kleiner assortiment komt de verkoopsnelheid ten goede, waardoor we de fans dus sneller kunnen helpen."

Food en drinks gescheiden
Lange wachtrijen zijn een doorn in het oog van een ieder, weet Holleman. "Externe partijen hebben ons geadviseerd om daar waar mogelijk de uitgiftenpunten te scheiden, om zo de verkoopsnelheid te verhogen en de rijen dus te verkorten", zegt ze. "Concreet betekent dit dat we op de Zuid- en Oosttribune drank verkopen uit de vaste counters en de mobiele counters inrichten voor food. Op Noord is op alle drie de punten drank beschikbaar, en is food alleen beschikbaar in het middelste verkooppunt. Op de Bunnikside is het door de zeer beperkte ruimte helaas nog niet mogelijk een scheiding aan te brengen. We streven naar het vergroten van deze verkooppunten in de toekomst en willen in de winterstop een plan voor de komende jaren presenteren."

'Samen bouwen aan optimale service en dienstverlening'
FC Utrecht zet met het runnen van de publiekscatering een nieuwe stap. En hoewel de club ambitieus is, predikt FC Utrecht ook realiteit: nog niet alles op cateringebied zal vermoedelijk helemaal vlekkeloos verlopen tijdens de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen. "Onze supporters moeten begrijpen dat we voor hen proberen de service en dienstverlening te verbeteren. Dat zal niet in één wedstrijd gaan", zegt Algemeen Directeur Wilco van Schaik. "We hebben tijd nodig. We hopen die tijd ook te krijgen. En dan samen te bouwen aan een optimale service en dienstverlening en een bijpassend productaanbod. Zodat een dagje FC Utrecht nog leuker en ook nog lekkerder gaat worden. Daar gaan we de komende maanden met onze supporters aan werken."

Heb jij vragen en/of opmerkingen over de publiekscatering in Stadion Galgenwaard? Stuur dan een e-mail naar info@fcutrecht.nl o.v.v. Publiekscatering.