FC Utrecht heeft de voorbije weken drie social media-mijlpalen bereikt. Op Facebook werd de grens van 70.000 volgers doorbroken, op Twitter zijn er inmiddels meer dan 60.000 volgers van het hoofdaccount van de club en op Instagram krijgen meer dan 30.000 mensen de berichten van FC Utrecht in hun tijdlijn.

Facebook is voor FC Utrecht nog altijd het grootste kanaal, gekeken naar het aantal volgers ervan althans. Het gros van de ruim 70.000 volgers komt uit Nederland (iets meer dan 50.000), gevolgd door 4.000 Marokkaanse ‘vind ik leuks’. “Het feit dat FC Utrecht de nodige spelers met Marokkaanse roots hád – denk aan Nacer Barazite en Sofyan Amrabat bijvoorbeeld – én heeft – zoals Yassin Ayoub, Zakaria Labyad en Bilal Ould-Chikh – speelt daar een grote rol in”, weet Dick Teunen, die de mediakanalen van FC Utrecht coördineert. FC Utrecht produceert voor de volgers die het in het buitenland heeft unieke content. “Het bereik daarvan is dan soms nog relatief klein, maar de impact van die berichten is meestal bovengemiddeld groot”, stelt Teunen.

Het aantal Twitter-volgers van de club heeft de afgelopen maanden een behoorlijke vlucht genomen. Alleen al in augustus kwamen er zo’n 4.000 nieuwe volgers bij op het hoofdaccount van de club: @fcutrecht. “FC Utrecht begon als eerste aan dit seizoen, al op 12 juli. Dan merk je dat de ogen van voetbalminnend Nederland in bovengemiddelde mate op de club gericht zijn, en dat zie je ook terug in een sterke toename van het aantal volgers”, aldus Teunen. Naast de ruim 60.000 volgers die @fcutrecht heeft, kan de club rekenen op een kleine 7.000 volgers van het kanaal @fcutrechtmatch, dat er puur is voor live wedstrijdverslagen.

Op Instagram werd de grens van 30.000 volgers eerder deze maand doorbroken. “De grootste groep van die volgers is in de leeftijd van 18 tot 24 jaar, op de voet gevolgd door 25 tot 34-jarigen en 13 tot 17-jarigen. Kortom: via dat platform interacteren we met name met een jonge doelgroep”, legt Teunen uit.

Neem je de kanalen Facebook, Twitter en Instagram en tel je de volgeraantallen bij elkaar op, dan kom je uit op ruim 160.000. Precies een jaar geleden was dat aantal nog 120.000. Een stijging van zo’n 33 procent dus. “Dat is niet onaardig. Dit seizoen breiden we onze online tv-activiteiten flink uit en verwachten we grote stappen te gaan maken op het gebied van eSports. Op die manier, zo is de bedoeling, breiden we onze online community opnieuw verder uit.”