De wittebroodsweken zijn inmiddels voorbij, maar het huwelijk tussen FC Utrecht en autosponsor Stam Opel bevalt de twee partners nog opperbest. En ze zitten pas in het tweede seizoen van hun relatie, die voorlopig voor vier jaar is aangegaan.

Geerlof Stam, directeur van Stam Opel, en Arnaud Miltenburg, Head of Sales bij FC Utrecht, gaan bij het begin van het interview als vanzelf gebroederlijk naast elkaar zitten en niet tegenóver elkaar. De sfeer in het kantoor van Stam is tijdens het gesprek opperbest en beiden benadrukken dan ook de prima verstandhouding.

“Belangrijk bij samenwerken is dat het ook persoonlijk klikt”, zegt Stam. “En dat doet het in ons geval zeker.”

Daarnaast is het van groot belang dat de twee organisaties tenminste één gezamenlijke ambitie hebben: ze willen beiden groeien in de provincie Utrecht en in dit gebied nóg belangrijker worden. “Afgelopen zomer zijn we gefuseerd met Nefkens, de Opel-dealer in Amersfoort, als onderdeel van ons streven om dé Opel-dealer van de provincie te worden”, aldus de directeur van Stam Opel. Miltenburg herkent de parallel met zijn eigen organisatie,  FC Utrecht. “Na vier jaar saneren zijn we nu weer volop aan het bouwen. We zijn weer een frisse, ambitieuze club met toekomst, zowel financieel als sportief. En ook wij richten onze pijlen op Groot-Utrecht, waar we nog grote mogelijkheden zien.”

Geerlof Stam nam enkele jaren geleden via een management buy out het Opel-deel van de grotere Stam-dealerorganisatie over. “Stam Opel is als zelfstandig bedrijf nog niet zo lang bekend, dus is het werken aan de naamsbekendheid een belangrijk doel”, legt hij uit. “Ik zag daarvoor FC Utrecht als geschikte partner.” De landelijke Opel-organisatie kon zich in dat partnership helemaal vinden. Ook internationaal zet Opel namelijk stevig in op het voetbal en in Nederland sponsort het merk naast FC Utrecht ook Feyenoord nog.

ZICHTBAAR
Natuurlijk liggen op de eerste plaats zakelijke afwegingen ten grondslag aan het sponsorschap van Stam Opel. “Maar”, benadrukt de Utrechtse ondernemer, “ik vind het ook gewoon leuk. De club doet me echt wat en het is een feest om op wedstrijddagen door het stadion te lopen. En het is ook goed om er te zijn. Ik vind: als je iets doet, moet je het ook goed doen. Dus hebben we onze flyerteams en zijn we op allerlei manieren zichtbaar”, aldus Geerlof. “We laten zien dat we er zijn. Als bedrijf, maar dat geldt ook voor mij als persoon en dat doe ik met veel plezier.”

Volgens Arnaud Miltenburg vormt Stam Opel, in de persoon van Geerlof Stam, het type partnership zoals FC Utrecht dat voor ogen heeft. “Geerlof is een enthousiaste en benaderbare man, die oprecht is geïnteresseerd in de club en in andere ondernemers die hij tegenkomt. Kijk, je kunt ook met je armen over elkaar alleen op de tribune gaan zitten, maar dat levert niks op”, aldus Miltenburg. “Dan benut je de mogelijkheden die FC Utrecht je biedt, niet. Of in elk geval onvoldoende. Wij hebben graag dat ondernemers onder elkaar positief over hun eigen bedrijf en product praten, maar ook natuurlijk dat ze enthousiast over FC Utrecht spreken. Daar worden we allemaal beter van en zo bouwt iedereen mee aan de club.”

‘DOORDACHT’
“Maar jullie zorgen ook heel goed voor de juiste omstandigheden”, reageert Stam. “Door evenementen in het stadion, maar ook door mensen mee te nemen naar bijvoorbeeld het Filmfestival of zoals laatst een skyboxdiner op paleis Soest-dijk te organiseren. En wat ik ook een uitstekend initiatief vond, was het diner met een klein gezelschap in DomUnder, onder het Domplein”, noemt Geerlof als voorbeeld. “Niet alleen was goed nagedacht over de samenstelling van het gezelschap, ook de tafelindeling was zo doordacht, dat iedereen niet alleen een mooie, maar ook een nuttige avond had. Nee, ik vind FC Utrecht een vriendelijke, fijne club met de juiste mensen aan het roer. Ik ben dan ook graag persoonlijk betrokken bij de activatie van FC Utrecht, we zitten vaak te brainstormen over de mogelijkheden en ik denk daarbij met plezier met de club mee.”

NAAMSBEKENDHEID
Maar levert die goede samenwerking Stam Opel ook echt voordeel op? “Dat is na een jaar nog lastig in concrete cijfers te meten, maar ik ben er wel van overtuigd”, zegt Geerlof Stam. “We zien en voelen de resul-taten. Onze naamsbekendheid is absoluut toegenomen en dat geldt ook voor het gevoel van feel good in en rond het bedrijf. Onze medewerkers praten enthousiaster over hun werk, over de auto’s en over FC Utrecht. En ze vinden het hartstikke leuk als pakweg Timo Letschert hier bin-nen komt lopen om zijn nieuwe Astra op te halen.” Ook in zijn commerciële acties probeert Stam de relatie met FC Utrecht en haar supporters te versterken. “Als je als businesslid of andere seizoenkaarthouder van FC Utrecht een Opel bij ons koopt, gaat er telkens een sponsorbijdrage naar de club”, vertelt hij. “Dus met de aankoop van een Opel doe je niet alleen jezelf een plezier, je steunt er ook FC Utrecht mee. En dat gaat echt om honderden euro’s per auto.” Om de keuze van seizoen-kaarthouders voor Opel nog extra te stimuleren, krijgen deze bij aankoop van een nieuwe auto € 500,- aan extra brand-stof, een waardebon voor de fanshop én een gratis seizoenkaart. “Eigenlijk krijg je dus een compleet FC Utrecht-pakket bij je auto”, vult Arnaud Miltenburg aan.

FLEXIBEL
De leasecontracten die FC Utrecht via Stam Opel heeft afgesloten, hebben een looptijd van maar één jaar. “Stam heeft daarin geweldig met ons meegedacht”, zegt Miltenburg. “Je weet vooraf nooit precies hoe lang een speler blijft en door die korte looptijd zijn wij flexibel en kunnen we de situatie van jaar tot jaar bekijken.” Maar ook voor Geerlof Stam heeft deze aanpak voordelen.

“De spelers krijgen elk jaar een nieuwe auto, waardoor wij als Opel steeds onze nieuwe modellen kunnen laten zien. En nadat een speler een jaar in zijn wagen heeft gereden, kopen wij ’m terug van de leasemaatschappij en gaat-ie bij ons de verkoop in. Het is toch hartstikke leuk om aan een geïnteresseerde klant te kunnen vertellen dat de auto van Sébastien Haller is geweest?”

Tekst: Harry van Dam