'Gastheer moet gangmaker zijn'

14 september 2016
Dat Alexander Sterk, verkoopdirecteur bij Louwman Exclusive, gastheer is in de Directors Lounge, vindt zijn oorsprong een dikke tien jaar terug. “Toen verkocht ik Wilco van Schaik eens een auto en de persoonlijke manier waarop ik hem destijds benaderde en de hele transactie begeleidde, stond Wilco jaren later nog helder voor de geest”, vertelt Sterk. “Dus toen hij het concept van de Directors Lounge wilde neerzetten, vroeg hij mij of ik het gastheerschap op me wilde nemen en dat met mijn eigen aanpak wilde invullen.”
Volgens Van Schaik paste het gastheerschap van Alexander Sterk helemaal bij het hoge niveau dat hij met de Directors Lounge wilde nastreven. Wat is het ‘geheim’ van Sterk? “Deels is de manier waarop ik met mensen om ga natuurlijk iets aangeboren is”, zegt hij zelf. “Maar het is ook een kwestie van je werk echt serieus nemen. Ik bereid me goed voor, weet via Dönüs Coban en Sander Rodenburg van de salesafdeling van FC Utrecht meestal wel wie er in de box komen, geef de bezoekers aandacht en eventueel een zonneklepje, zorg zo nodig dat ze met elkaar in gesprek komen en begin altijd met een voorstelrondje.” Omgaan met gasten die zijn gewend op hoog niveau te worden gefaciliteerd, is Sterk uiteraard niet
vreemd. “Ook in mijn werk bij Louwman is het cruciaal onze cliënten op die manier te benaderen en te behandelen”, zegt hij. “En het moet ook gewoon gezellig zijn.”
Bij dat hoge niveau horen ook sprekers die er werkelijk toe doen en Sterk zorgt er elke thuiswedstrijd weer voor dat zo iemand in de Directors Lounge is. “Ik regel die mensen zelf”, vertelt hij, “en altijd kosteloos. Ik bel ze en vraag of ze iets over
hun werk willen komen vertellen. En als er al iemand over een vergoeding begint, zeg ik: ‘je gaat een mooie wedstrijd
zien, met heerlijk eten en drinken en je komt in een boeiend gezelschap terecht’. Dat lukt zo altijd.”
Sterk is ervan overtuigd dat de prominente aanwezigheid van Louwman Exclusive (‘de Man of the Match komt
na de wedstrijd altijd even hier en krijgt bij winst een dagje een McLaren mee’) en zijn persoonlijke betrokkenheid zorgen voor verkoop van de bijzondere auto’s die zijn bedrijf levert. “Het is niet altijd direct meetbaar”, zegt Sterk, “maar we creëren in de Directors Lounge toch een sfeer en een verwachting en dat gaat echt van mond tot mond. Deze aanpak past ook helemaal bij andere netwerkevenementen die we organiseren, zoals Toys for Boys en diners op niveau. Ik ben er honderd procent van overtuigd dat die benadering resultaat oplevert”, aldus de verkoopdirecteur van Louwman Exclusive. Maar, voegt hij daar aan toe: je moet er wel wat voor doen. “Want als je geen gangmaker bent, komt er van resultaat niks terecht.”