Bij het derde FC Utrecht Provinciebezoek van dit seizoen stond de Utrechtse jeugd centraal en ging het over gezond eten, voldoende bewegen én financiële zelfredzaamheid. Serieuze zaken, maar dán op z’n FC Utrecht’s. Dus: met een brede glimlach.

Financiële zelfredzaamheid. Klinkt zwaar, is natuurlijk ook hartstikke serieus en belangrijk. Maar best goed bespreekbaar te maken, als je er maar de juiste insteek voor kiest. Dat doen de FC Utrecht-spelers, die samen met medewerkers van maatschappelijk partner a.s.r. een aantal basisscholen verdeeld over twaalf Utrechtse gemeenten een bezoek brengen tijdens het provinciebezoek dat de naam #fcutrechtleert heeft meegekregen.

Voorbeeld: ‘Een Junior Tiger lidmaatschap kost 15 euro per jaar. Je krijgt elke week 2,50 euro zakgeld. Hoeveel weken moet je dan sparen om je lidmaatschap te kunnen betalen?’ Het zet de kids aan het denken, zorgt voor enige mate van besef.

“Het is leuk om kinderen op deze laagdrempelige manier te confronteren met serieuze zaken zoals financiën”, zegt verdediger Ramon Leeuwin. “Als kind ben je daar misschien niet elke dag mee bezig en hóeft dat ook nog niet, maar het is wel goed om er soms over na te denken. Dat hebben we tijdens dit provinciebezoek absoluut bewerkstelligd.”
Maar natuurlijk; de kinderen hebben méér vragen. Willen, kort gezegd, álles weten van dé voetballers van FC Utrecht. Wie hun idolen zijn, welke schoenen ze dragen, wat ze eten en drinken voor en tijdens wedstrijden. Dat laatste thema, een gezonde leefstijl, was de rode draad op veel van de basisscholen die deze dag werden gehouden. Samen met hoofdsponsor Zorg van de Zaak werd een gastles ontwikkeld, waarin spelers werden meegenomen.

“We wijzen de kinderen er dan op dat je bijvoorbeeld beter een glas water kunt drinken als je ’s avonds dorst hebt, dan een glas cola. En dat in een blikje energiedrank wel héél veel suikerklontjes verwerkt zijn,” weet aanvoerder Willem Janssen.

Praten is leuk, lekker bewegen zo mogelijk nóg leuker. Dat werd op alle basisscholen die FC Utrecht bezocht dan ook gedaan. Van apenkooien in de gymzaal tot voetbal op het pleintje, of dansen in de aula met Yassin Ayoub; het gebeurde allemaal. Het is belangrijk om voldoende te bewegen, en dat stimuleert FC Utrecht samen met haar hoofdsponsor dan ook.

Ayoub ging met een zogeheten GoPro-camera op pad en maakte twee vlogs. Bekijk de door Ayoub gemaakte clips voor een sfeerimpressie van #fcutrechtleert: