Afgelopen vrijdag  9 augustus vond bij FC Utrecht de zogeheten ‘steps  of the visit’ salestraining van Heineken plaats. Deze training is onderdeel van de internationale Heineken opleiding. Specifiek was deze training bedoeld om de stappen, die een vertegenwoordiger van Heineken doorloopt met een retailer, onder de knie te krijgen.

De thuishaven van FC Utrecht en de link met voetbal was zorgvuldig gekozen. “Het stadion van FC Utrecht zorgt door zijn verschillende ruimtes en inspirerende omgeving ervoor dat informatie goed bij de mensen blijft hangen”, aldus Sales Manager Supermarkten Heineken Ruud van Klooster. “Persoonlijk heb ik een positieve ervaring met de metafoor voetbal in sales. De voorbereiding die een vertegenwoordiger steekt in  het salesgesprek met de retailer kan vergeleken worden met de voorbeschouwing op een voetbalwedstrijd. Het salesgesprek zelf kan gezien worden als de wedstrijd. Tenslotte staat de afhandeling van het gesprek gelijk aan de nabeschouwing.”

Elke vertegenwoordiger heeft deze dag zes workshops voltooid. “De voorbereiding, het gesprek en de afhandeling bestaan uit een aantal stappen”, analyseert Van Klooster. “Van alle stappen had ik vooraf een foto gemaakt, echter heb ik een aantal foto’s toegevoegd die niet tot deze stappen behoren. Samen moesten de  deelnemers eruit komen welke foto’s wel of niet moesten worden gebruikt. Vervolgens konden deze foto’s in een logische volgorde worden geplaatst, net als in een voetbalopstelling.“

De salestraining zit er met deze dag niet op voor de vertegenwoordigers.  “Wij hopen dat door deze inspirerende dag alle trainingselementen blijven hangen en dat zij er on the job bewust mee bezig zijn”, zegt Van Klooster. “Ik heb gelukkig veel positieve reacties van ze mogen ontvangen. Zelf ben ik ook uiterst tevreden. Het eten was perfect, de locatie inspirerend en de sfeer goed. We hebben op een fijne manier samengewerkt. Dit heeft er toe geleid dat dochteronderneming Vrumona ook een salestraining gaat houden in de thuishaven van FC Utrecht.”

Hajo de Wilde, Field Sales Coach Heineken, sluit zich aan bij de woorden van zijn collega. “De goede commerciële voorbereiding, inclusief meedenken van FC Utrecht, heeft geresulteerd in het feit dat deze dag tussen de oren van de mensen blijft zitten.”

Bent u geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Neem dan contact met ons op via business@fcutrecht.nl en informeer naar mogelijkheden om met uw organisatie een evenement of training te organiseren in het stadion van FC Utrecht!