FC Utrecht Businessborrel: een amusante middag

10 oktober 2012

Onder anderen Henny Lee, Jean-Paul de Jong, Joop van Mourik en Ben Rietveld bezorgen sponsors een gezellige en fijne middag.

Op dinsdag 9 oktober jongstleden kwamen de businessclubleden van FC Utrecht in Stadion Galgenwaard bijeen voor alweer de tweede FC Utrecht Businessborrel van het seizoen. Tijdens de borrel verzorgde Hoofd Opleidingen en Technich Manager a.i. Henny Lee een analyse en evaluatie van de huidige sportieve resultaten van het eerste elftal, waarbij met name de FC Utrecht-speelstijl onder de loep werd genomen. Presentator René van den Berg sprak met Jean-Paul de Jong, en de beloftenpelers Kenny Teijsse en Thijs van Hofwegen, over talent en aanwas. Maar, ook met voormalig FC Utrecht-spelers Joop van Mourik en Ben Rietveld. Zij vertelden in een amusant half uur over hun tijd als spelers van het eerste elftal. Tot slot werden drie bedrijven uit de FC Utrecht Business Club door Arnaud Miltenburg op het podium geïnterviewd, alvorens de middag met een drankje en een netwerkronde werd afgesloten.

Belangrijke fase
Onder leiding van Henny Lee werden de deelnemers meegenomen naar de technische en tactische kant van het voetbal. Hij legde uit hoe verschillende ontwikkelingen hebben geleid tot het huidige technische beleid waarbij een bepaalde DNA voor de speelstijl is vastgelegd; FC Utrecht moet initiatiefrijk technisch voetbal spelen, met lef en naar voren gericht, en vol passie en strijd. Dit heeft uiteindelijk ook zijn weerslag op de jeugdopleiding, want het uiteindelijke doel is om de basis van het eerste elftal uit eigen opgeleide spelers te laten bestaan, aangevuld met ervaren spelers. “Met het langdurig vastleggen van onder anderen Yassin Ayoub en Mike van der Hoorn, die uitstekend binnen het nieuwe FC Utrecht-DNA passen, heeft de club al een goede stap richting dit streven gezet”, aldus Lee. Vervolgens analyseerde Lee de speelstijl tijdens de eerste wedstrijden van dit seizoen. Onderbouwd met videobeelden werden spelmomenten uit de afgelopen wedstrijden naar voren gehaald waarin de FC Utrecht-speelwijze duidelijk naar voren kwam.

“Gezien de spelersgroep is de huidige positie op de Eredivisieranglijst zeer goed”, vatte Lee het begin van de competitie samen. “We komen nu alleen in een belangrijke fase terecht waarin we wedstrijden spelen tegen het middenblok, onze directe concurrentie. Dit is het moment waar we goede resultaten moeten halen. De aankomende twee wedstrijden tegen ADO Den Haag en FC Groningen zijn daarin enorm belangrijk”, aldus Lee.

Het maximale eisen
Vervolgens werd het podium vrijgemaakt voor de jeugd en toekomst van FC Utrecht. Geflankeerd door trainer Jean-Paul de Jong werden beloftenspelers Kenny Teijsse en Thijs van Hofwegen geïnterviewd door René van den Berg. Teijsse speelde in de voorbereiding op dit seizoen een aantal wedstrijden met het eerste. Van Hofwegen staat nog iets verder van het eerste elftal af, maar maakte in de afgelopen periode al wel een enorme ontwikkeling door. De van AZ afkomstige middenvelder werd als verdediger gescout, maar werd bij FC Utrecht al snel omgetoverd tot middenvelder.

“We zijn altijd op zoek naar spelers die binnen onze speelstijl passen”, vertelde De Jong. “Passie en strijd moeten in je zitten, dat kun je niet aanleren. Al het overige wel. Strijd is niet alleen slidings en gele kaarten, maar ook de strijd met jezelf aangaan. Spelers moeten het maximale van zichzelf eisen”, vervolgde de trainer. Een heel belangrijk aspect is dat ook het voetbal van de jeugdteams herkenbaar is voor de supporters. Men moet zich met de spelers kunnen identificeren. “Spelers moeten ambassadeurs van de club zijn en dankbaar zijn voor het feit dat ze bij FCU spelen”, sloot De Jong af.

Overeenkomsten
Na de toekomst was het tijd voor het verleden om bij Van den Berg aan te schuiven. De oud-aanvallers Joop van Mourik en Ben Rietveld vertelden naar hartenlust over hun ervaringen als (semi-)professionele voetballers. Zo vertelde Rietveld hoe hij aan het eind van zijn FC Utrecht-carrière soms uit zichzelf alvast ging warmlopen. Wanneer trainer Barry Hughes dan hoorde hoe de naam van Rietveld werd gescandeerd, zag hij zich wel gedwongen de aanvaller in te brengen. Van Mourik vertelde over hoe hij naast het voetbal nog moest werken om z’n geld te verdienen. “Maar ik was niet moe te krijgen”, voegde de rasechte Utrechter er snel aan toe. De beide heren stonden ook stil bij het feit dat de speelstijl van FC Utrecht in hun tijd niet veel verschilde van de huidige. Destijds werd ook met passie en strijd gespeeld, soms zelfs met het mes tussen de tanden. “Er waren destijds twee soorten voetballers; kappen-draaien en trappen-maaien. Tja, en dan bleef er wel eens een neusje aan een elleboog hangen”, vatte Rietveld de voetbalwereld van de jaren ’80 samen. Doordat de DNA door de jaren heen niet enorm is veranderd kan zowel Rietveld als Van Mourik nog steeds genieten van FC Utrecht. “De club blijft altijd in je hart zitten”, sloot Rietveld af.

Zakelijk voetbaltalent
Evenals bij de eerste editie stond de deelnemers van de businessborrel weer een sportieve uitdaging te wachten. Wederom kreeg men bij binnenkomst de mogelijkheid geboden om het voetbaltalent tentoon te stellen. De drie bedrijven met het hardste schot wonnen een paar minuten podiumtijd met Arnaud Miltenburg. Dat er zich binnen de FC Utrecht Business Club ook voetbaltalent bevindt, bewees Eric Moleman. Voor de tweede opeenvolgende keer schoot hij zichzelf naar een plaats in de top drie. Omdat BAM Utiliteitsbouw tijdens de vorige businessborrel al in de schijnwerpers had gestaan, werden de nummers 2 tot en met 4 naar voren geroepen.

De volgende bedrijven zaten op het podium:
2. Rondom Voetbal, Rob Zomer
3. PPG Coatings Nederland, Bert de Gier
4. Ekris Utrecht, Hildo Zijlstra

FC Utrecht Netwerkevent 
Als vanouds werd de FC Utrecht Businessborrel met een drankje en een goed gesprek in de Leliveldzaal afgesloten. Rond 19:30 uur verlieten de laatste mensen het gebouw.. Het volgende zakelijke evenement, het FC Utrecht Netwerkevent, vindt plaats op dinsdag 6 november. Dit evenement heeft een zakelijker karakter, waarbij de nadruk nog meer ligt op zakelijke aspecten en het verbinden van de businessclubleden. Informatie over het programma, evenals een officiële uitnodiging, volgt binnenkort.

Noteert u 6 november alvast in uw agenda!

Hoofdsponsor

2016 Logo ZvdZ RGB

Connectiviteitspartner

tele2

Partners

FOX_SPORTS_NL_LOGO_BLUE_RGB vriendenloterij 2016_OFM_Logo_NewSlogan_zwart

Official partners

HiKOKI-Logo-sponsor hummel_Sport_Logo_Black_horizontal LOGO - DASSY - FOOTER Amstel-Bier-Logo-1 logo_H&H_2_wit

Digital partner

tres